David Garrido
Fa ara set-cents cinquanta anys, un 23 de juny, vespra de Sant Joan, dimarts, l’exèrcit de Jaume I, l’orgullós rei conqueridor de Mallorca, València i Múrcia, caigué derrotat a Llutxent a mans d’un contingent de moros nord-africans auxiliat per moros de la terra. El rei no hi va ser, personalment, però sí que relativament era a prop, a Xàtiva, on s’assabentà del desenllaç de la batalla i furiós demanà debades un cavall per a anar contra els sarraïns. L’aflicció que li produí la notícia afectà la seua salut, ja malmesa. Un mes després d’això, traspassà a València.