L’arquebisbe de València, Enrique Benavent, ha defensat aquest dijous la necessitat de continuar avançant en la normalització de l’ús del valencià dins de l’Església, alhora que ha reclamat que la llengua deixe de ser objecte de confrontació política. Durant la intervenció en un esmorzar informatiu del Fòrum Europa Tribuna Mediterrània, el prelat ha assegurat que actualment no hi ha cap impediment perquè el valencià siga utilitzat en l’àmbit eclesial, tot i reconéixer que el procés encara està lluny de completar-se.
Benavent ha remarcat que qualsevol persona que ho desitge pot emprar el valencià en les celebracions religioses i ha negat que hi haja cap prohibició: “A ningú li he dit jo ni cap arquebisbe que no es pot utilitzar el valencià”. En la mateixa línia, ha insistit que “no està prohibit que algú utilitze el valencià a l’Església”. “Això és el primer que cal dir”.
L’arquebisbe ha valorat positivament els avanços registrats durant els darrers anys, encara que els ha qualificat de modestos. Segons ha explicat, “s’estan fent xicotets passos” per afavorir la presència del valencià a la diòcesi, però ha lamentat que qualsevol canvi genere immediatament debat públic. “Si s’usa una parauleta o se n’usa una altra, immediatament s’arma una polèmica”.
“Despolititzar” el valencià
Per aquest motiu, Benavent ha defensat que la qüestió lingüística hauria de quedar al marge de les disputes polítiques. En aquest sentit, ha afirmat que l’important és que el valencià “es despolititze” i ha recordat la seua experiència al capdavant de la diòcesi de Tortosa, on convivien celebracions religioses en diferents llengües sense conflictes.
“No és que u hi anava per una llengua, sinó per l’horari. I si em venia bé anar a la missa de nou, doncs anava a la missa de nou. Si era en català, doncs en català. I si era en castellà, doncs en castellà. I ningú muntava cap polèmica”, ha explicat.
“Falta molt per recórrer”
L’arquebisbe considera que la incorporació progressiva del valencià a les parròquies facilitarà la seua normalització dins de l’Església. “S’aniran fent passos”. “I això és important”, ha afirmat, tot i que ha reconegut que, malgrat els avanços, “falta molt per recórrer”.
Durant la intervenció també ha posat el focus en la realitat sociolingüística del territori i ha recordat el pes que té el valencià en el sistema educatiu. “No hem d’oblidar que a la nostra diòcesi més del 50% dels pares trien l’educació en valencià per als seus fills a l’escola pública“. “Crec que quasi arriba al 60%”, ha remarcat.
Finalment, Benavent ha reiterat que el seu objectiu és afavorir una actitud oberta dins de la diòcesi perquè el valencià tinga cabuda en la vida eclesial sense exclusions. “És un procés en el qual nosaltres hem d’estar atents, però el més important és que això es puga viure en pau”, ha conclòs.






