La Plataforma de Solidaritat amb les persones que viuen a l‘assentament de barraques de l’antic circuit de la Fórmula 1, al barri de Natzaret de València, ha denunciat públicament la greu situació de desemparament institucional que patixen centenars de persones -1.300 segons el darrer cens- sense llar que viuen allí.
Malgrat la declaració oficial d’alerta per onada de calor i les recomanacions de salut per afrontar-la, que inclouen la hidratació constant, expliquen que l’Ajuntament de València no està subministrant aigua potable ni prestant assistència bàsica d’hidratació a aquest col·lectiu en situació d’extrema vulnerabilitat. Els col·lectius també alerten que les temperatures extremes anunciades per als pròxims dies posen en risc real i directe la vida d’aquestes persones, ja que els tinglats i les estructures de formigó de l’antic circuit urbà acumulen la calor de manera intensa i convertixen la zona en una “illa de calor” inhabitable. La falta d’accés a aigua neta, a més, agreuja els casos de deshidratació, colps de calor i patologies prèvies de les persones que allí es refugien.
“No portar aigua a zones on l’Ajuntament sap perfectament que pernocten persones vulnerables, xiquets i xiquetes i persones amb patologies molt greus, i més encara en dies amb alertes meteorològiques actives, és una negligència humanitària”, declaren des de la Plataforma i han avançat que han elevat una queixa al Síndic de Greuges. “El dret a l’aigua és un dret humà bàsic; les onades de calor no afecten totes les persones per igual i les institucions no poden mirar cap a un altre costat”, continuen.
Tall en l’abastiment
L’Ajuntament de València abastia els residents a la zona amb cisternes d’aigua, una mesura que es justifica no només per motius humanitaris sinó també per salut pública, ja que ajuda a prevenir focus d’infeccions i malalties. Al novembre del 2024, però, i sense que hi haguera una explicació oficial, va deixar de fer-ho en una “deixadesa de funcions públiques”, segons denuncien des de la Plataforma
Els col·lectius que la conformen exigixen a l’Ajuntament de València i a la Regidoria de Serveis Socials l’adopció immediata de mesures d’urgència com recuperar l’abastiment d’aigua i el desplegament dels equips d’atenció al carrer (SAE) de manera continuada durant estos episodis.








