L’Associació Provincial d’Hotels i Allotjaments Turístics d’Alacant (APHA) ha denunciat aquest dilluns el “caos” municipal durant les Fogueres del 2026, i ha rebutjat “de pla” les “exigències econòmiques a un sector amb marges al límit”.

L’APHA ha manifestat a l’Ajuntament una “profunda indignació davant de la falta de coordinació dels diferents serveis municipals per a poder garantir la neteja, l’ordre, seguretat i, per tant, una imatge correcta de la ciutat per als veïns i per a tots aquells que ens visiten”.

“Cap resposta”

La patronal turística ha lamentat la “falta de resposta” per part del consistori “a les reiterades sol·licituds del sector per a garantir una operativa mínima” durant les festes, “ja que, sense la infraestructura dels hotels i restaurants, la ciutat seria incapaç d’acollir els turistes en condicions de seguretat i qualitat durant unes dates tan assenyalades”.

Així mateix, APHA ha declarat que “l’administració local ignora sistemàticament peticions lògiques i bàsiques per al dia a dia dels establiments”. També ha denunciat el “trasllat de contenidors d’escombraries, reubicat, de manera intolerable a les mateixes portes dels hotels, o l’absoluta falta de control en alguns espais”, on hi ha botellots que embruten “la via pública i creen zones d’inseguretat per a la resta de ciutadans”.

Abandó, brutícia i caos

D’altra banda, l’associació ha afirmat que té “proves gràfiques que demostren l’abandó de diferents punts de la ciutat, com ara el passeig de l’hotel Meliá Alacant”, que “per segon dia consecutiu ha aparegut amb restes de la festa nocturna: vidres, botelles, grafitis i olors insuportables, a causa de la falta de control d’accés d’una zona que està tancada per a evitar aquesta classe de concentracions”. A més, “tampoc s’ha coordinat una neteja profunda de la zona, la qual cosa fa que siga del tot intransitable en els moments en què el passeig s’obri als veïns d’Alacant”, ha recalcat.

“Només demanem que la ciutat oferisca les mateixes condicions per a tots i no el caos en el qual ens veiem immersos. Hem contactat en reiterades ocasions amb els departaments corresponents, també amb les administracions corresponents. El silenci per resposta és inacceptable“, ha sentenciat la patronal.

En aquest sentit, ha assenyalat que si no fora per la seua infraestructura, “les Fogueres tindrien una repercussió molt menor fora de la nostra ciutat. Una estada desagradable perjudica la nostra reputació”.

APHA ha asseverat que “per a mantindre un servei impecable” amb ocupacions que freguen entre el 95 %  i el 98 %, “els hotels es veuen obligats a reforçar al màxim les plantilles” i, “atés que coincideixen els dies grans amb festius locals i caps de setmana, el conveni d’hostaleria dispara el plus dels torns de nocturnitat i de les hores extres”.

“Un malson”

L’entitat també ha indicat que “a això se sumen altres factors crítics derivats de la falta de previsió municipal“, en matèria de “seguretat i civisme”, ja que, “davant del tall de carrers per la festa, els hotels han de contractar seguretat privada externa les 24 hores de la seua pròpia butxaca per a evitar que els establiments es convertisquen en lavabos públics”.

Per un altre costat, ha indicat que “el nivell de brutícia, fum i soroll obliga a duplicar els torns de neteja de vidres a les terrasses i accessos per a salvar la imatge de la ciutat, assumint els mateixos hotels les queixes dels hostes amb el perjudici econòmic i de reputació que això suposa”.

Sobre el caos logístic en concret, APHA ha assenyalat que “proveir un hotel al centre d’Alacant amb mitja ciutat tallada s’ha convertit en un malson”. Així, ha asseverat que “els proveïdors apliquen recàrrecs per repartiments a hores intempestives o exigeixen comandes mínimes amb setmanes d’antelació, forçant els establiments a finançar i emmagatzemar un estoc enorme amb un alt cost financer”, i que “hi ha hagut casos en els quals els proveïdors no han pogut realitzar el seu repartiment i hi ha hagut problemes de subministrament”.

Falta de visió empresarial

Per tot això, l’associació ha qualificat de “falta d’empatia i de visió empresarial preocupant” que “s’assenyale amb el dit els negocis locals acusant-los de no ajudar”. “No som l’enemic, som el motor”, ha advertit. “Arrisquem el nostre capital els 365 dies de l’any. Les Fogueres duren cinc dies, però la resta de l’any ens guanyem el futur a pols atraient congressos i esdeveniments. El benefici és mutu: nosaltres posem els llits i la infraestructura”, ha defensat l’entitat.

Finalment, APHA ha exigit a l’administració “que complisca amb les seues obligacions” i “procure que la ciutat siga un lloc on hi haja una convivència senzilla i amable per a tots”.

Més notícies
Notícia: A casa seua es va fundar la FAI, al voltant d’una paella
Comparteix
Aurora López no va ser cap dirigent anarquista famosa, sinó que sempre va tenir un peu a la clandestinitat
Notícia: La platja dels Peixets d’Alboraia recupera les seues dunes
Comparteix
Aquesta actuació se centra en la protecció i restauració del sistema dunar, mitjançant l'eliminació de flora invasora i la plantació de vegetació autòctona per a fixar l'arena i regenerar l'hàbitat
Notícia: DANA | Bernabé acusa el govern de Mazón de “sostraure i manipular” proves
Comparteix
Assegura que la reconstrucció l'ha pagada el Govern espanyol "al 100 per cent" amb una inversió "sense precedents"
Notícia: Agró denuncia els responsables d’aprovar parcs solars en sòls protegits
Comparteix
El grup ecologista avisa de les possibles implicacions penals dels funcionaris que autoritzen projectes contraris a les normes d'ordenació territorial

Comparteix

Icona de pantalla completa