La delegada del Govern espanyol en el País Valencià, la socialista Pilar Bernabé, ha assegurat en el Congrés espanyol que el Govern valencià de Carlos Mazón “va sostraure” i “va manipular proves” per a tractar d’evitar que es coneguera l’ocorregut el dia de la dana del 29 d’octubre del 2024, en el qual van morir 230 persones. “El que va passar el dia 29 va ser l’anatomia del despropòsit”, ha resumit.

En la seua compareixença davant la comissió d’investigació parlamentària de la dana, Bernabé ha reiterat les acusacions de falta de previsió i d’inoperància contra la Generalitat en aquells dies. Segons ha explicat, el Govern d’Espanya va estar a la disposició de la direcció de l’emergència, donant informació en temps real, però la Generalitat no va donar tota la informació, ni les telefonades del 112, ni l’anàlisi dels seus registres”, per la qual cosa la coordinació “va ser asimètrica”.

A diferència d’anys anteriors, en 2024 no va haver-hi una reunió prèvia de coordinació davant la previsió de les danes. La preemergència es va activar el dia 24 i l’alerta roja es va declarar el mateix matí del 29. En eixe context, Bernabé tenia una cita a Còrdova i la va cancel·lar, va telefonar a la directora de Protecció Civil del Ministeri de l’Interior, Virginia Barcones, per a tindre activada la Unitat Militar d’Emergències, i a les 12.20 hores va trucar a la llavors consellera Salomé Pradas per a dir que tenia la UME a la seua disposició.

La Generalitat va desatendre l’oferiment i, al seu parer, això va ser un punt d’inflexió, ja que s’haurien guanyat més de cinc hores “vitals”: “Si això s’haguera fet a les dotze del matí, que és quan jo li ho vaig demanar, probablement tot haguera canviat radicalment. Ací era on calia fer-ho. Després, a partir de les cinc de la vesprada, al Centre de Coordinació d’Emergències (Cecopi) tot era un caos, perquè ja era tard i el que intentàvem era atendre les emergències que anaven eixint a cada moment -sosté-. Tot es va fer malament perquè tot es va fer tard”.

Es Alert

Ha explicat, a més, que no va ser convocada al Cecopi fins a les cinc de la vesprada i sospita que, si ella no haguera avisat a les 12:20, ni tan sols l’haurien citada. Hores després va parlar amb el ministre Fernando Grande Marlaska, però ja quan sonava el missatge d’alerta passades les huit de la nit, i també amb la vicepresidenta, que havia parlat amb el President Carlos Mazón després d’hores d’estar desconnectat.

I quasi un mes després, a través dels mitjans de comunicació, s’assabenta que hi havia 19.000 telefonades en el Cecopi. “És que jo em vaig assabentar, no sé quant temps després, que s’havia manipulat un àudio on deien: ‘ara ens hem de preocupar nosaltres dels barrancs’. I m’he assabentat fa quatre dies que a les sis de la vesprada, ja sabien membres del Cecopi que s’estava desbordant el riu a Xiva, i un poc més tard a Torrent. I ells ho han negat una vegada i una altra, i mai van dir res en el Cecopi”, ha clamat.

Bernabé ha subratllat que va ser la primera persona que va parlar d’un desbordament en una ciutat de la Zona Zero, a les set i cinc de la vesprada, quan es va tornar a connectar després de parlar amb l’alcaldessa de Paiporta. “Com havia d’imaginar que no feien la seua feina?”, ha afegit.

Assumir la competència hauria estat pitjor

Així mateix, ha rebutjat la idea que el Govern havia d’haver llevat les competències a la Generalitat, perquè era l’administració més vinculada al terreny i la que tenia a la seua mà les eines, i fer eixe pas des de l’Estat hauria sigut “pitjor”: “Quan i en quin moment pretén vosté que haguérem decretat el nivell 3? -li ha dit a Vox-. Creu que haguera salvat la vida de les persones que van morir en algun moment? El que haguera salvat la vida de les persones hauria estat avisar-les”.

La seua conclusió és que “el que va passar el dia 29 va ser l’anatomia del despropòsit” i que la gestió del Cecopi “es va fer malament” perquè allò ‘important és la prevenció, “i eixe dia no van fer el que hui sí que estan fent” davant la previsió de noves danes.

I a això afig “les faules” i “la manipulació d’algunes de les proves”: “Han sostret proves de manera irregular, les han manipulades i les han portades als mitjans -ha sostingut-. Les gravacions de les trucades del 112 van eixir del Cecopi de manera irregular, això és evident, i que les van manipular és evident”.

I també ha acusat l’alcaldessa de València, María José Catalá, d’haver mentit davant la comissió d’investigació quan va dir que va rebre un correu electrònic en què deia a l’Ajuntament de València que no podia exercir funcions de seguretat ciutadana.

La reconstrucció

Respecte a les labors de reconstrucció, Bernabé ha explicat que “es van trobar amb una catàstrofe de dimensions tremendes”, la qual cosa va provocar que es van habilitar mecanismes de l’Estat que no existien i que va caldre posar en marxa. “Era inèdit”, ha explicat.

No obstant això, ha destacat que l’Estat ha invertit més de 9.600 milions d’euros des del Govern espanyol per a la reconstrucció i que consorci ja ha pagat més del 90% de les compensacions, “i el que queda és mínim i quasi anecdòtic”.

Segons ha dit ha sigut “una mobilització històrica sense precedents” de tots els Ministeris i pagada pel Govern d’Espanya “al 100%”. “On està el 50% de la Generalitat?”, s’ha preguntat.

Més notícies
Notícia: Bernabé evita aturar les multes per les protestes per la dana
Comparteix
Alerta Solidària denuncia que la Delegació del Govern espanyol al País Valencià tanca els procediments de recurs a les sancions negativament
Notícia: VÍDEO | Docents i víctimes de la dana protesten contra Feijóo i el PP
Comparteix
La concentració ha tingut lloc a Sueca, on s'ha celebrat la Junta Directiva del PP provincial del València
Notícia: DANA | Paiporta acull una nova manifestació demanant presó per a Mazón
Comparteix
Entitats socials han convocat per a aquest diumenge 28 de juny una nova protesta demanant que l'expresident siga jutjat i empresonat per la seua gestió de la dana que el 29 d'octubre de 2024
Notícia: DANA | PP i Vox s’enroquen en “l’apagada informativa”, tot i els Whatsapps
Comparteix
Les Corts aproven el dictamen de la Comissió d'Investigació malgrat la nova informació apareguda amb la publicació dels missatges interns del Consell el 29-O

Comparteix

Icona de pantalla completa