Coincidint amb la Nit de Sant Joan, 4.000 persones es van donar cita a Bellreguard per celebrar la segona edició del renascut Aplec de la Safor, una cita històrica del valencianisme que va iniciar-se fa 45 anys i que, després d’anys de no convocar-se ha estat recuperada per Joves pel Valencià.
Una recuperació, a més, que ha vingut amb molta força. En només dues edicions, l’Aplec de la Safor ja s’ha convertit en un dels grans esdeveniments culturals i reivindicatius del País Valencià i que enguany tenia com a lema “Qualsevol nit pot sortir el sol”. Durant tot el dia, el poble es va transformar en un gran espai de trobada i epicentre de diverses activitats tan diverses com una fira d’entitats, l’estrena del documental de l’Aplec, un pòdcast en directe des del Bar Trinquet, un taller d’espart, una taula redona sobre la repressió feixista a la Safor, actuacions de la Muixeranga de la Safor, correbars, sopar popular i concert amb Auxili, Malifeta i Arre AK.
Des de Joves pel Valencià, recorden, però, que “l’Aplec va ser molt més que una programació d’activitats. Va ser la demostració que la llengua, la cultura i el compromís col·lectiu continuen sent capaços de mobilitzar milers de persones”.
En la lectura del manifest -després de l’agraïment als voluntaris que han fet possible l’esdeveniment amb mesos de treball invisible-, Joves pel Valencià va recordar que Bellreguard és el lloc on aquesta iniciativa va nàixer fa 45 anys, reivindicant la recuperació d’un espai pensat “des de la comarca i per a la comarca”.
També van fer èmfasi en el fet que s’organitzara per la Nit de Sant Joan, una data que ha permés visualitzar comunitat cultural que comparteix “llengua, història i futur” i que es va simbolitzar en la rebuda de la Flama del Canigó. “Formem part d’un mateix poble, de Salses a Guardamar i de Fraga a Maó”, van recordar davant milers de persones.
El manifest també va reivindicar el paper de la cultura com a motor de transformació social: “la cultura és l’opció política més revolucionària a llarg termini”, van proclamar citant l’escriptora Montserrat Roig. “És la que crea consciència, sosté la llengua i fa que un poble es reconega a si mateix”, van concloure.
Finalment, l’entitat va reclamar a les institucions un compromís ferm amb la defensa dels drets lingüístics, una escola i uns mitjans públics de qualitat i sense censura, la protecció del territori davant l’especulació urbanística i la massificació turística, així com el reconeixement i la defensa dels símbols d’identitat del poble valencià.
La resposta “supera totes les expectatives”
Segons l’organització, les 4.000 persones assistents “consoliden l’Aplec de la Safor com una cita imprescindible del calendari cultural valencià i evidencien la força d’un moviment jove que ha aconseguit recuperar una tradició històrica i projectar-la cap al futur”.
Més enllà de la xifra d’assistents, ab aquest Aplec, Joves pel Valencià va exhibir musculatura logística i organitzativa, demostrant una important capacitat de programar i portar a terme desenes d’activitats molt diferents -des de concerts a debats, passant per exhibicions de cultura popular- i contribuint a la formació d’una nova generació d’activistes per la llengua.
“Han estat milers de veus compartint una mateixa convicció: que la llengua és una manera de viure, que la cultura és una forma de resistència i que el futur del País Valencià també es construeix des de les places dels seus pobles. Perquè, tal com va recordar el manifest davant una plaça plena, quan un poble es troba, s’organitza i celebra la seua cultura, qualsevol nit pot tornar a sortir el sol”, remarquen des del col·lectiu.







