“He rebut amb atenció la comunicació relativa als treballs promoguts per l’Associació de Juristes Valencians en defensa de la memòria jurídica de l’antic Regne de València i de la recuperació de les seues llibertats històriques. Desitge manifestar, abans de res, la meua sincera estima per tota labor honrada dirigida a preservar la identitat històrica de València, la seua tradició jurídica pròpia i les legítimes aspiracions d’autogovern”.
Així comença la carta que Carles Xavier de Borbó-Parma, duc de Madrid i de Parma i hereu de la branca “legitimista” dels borbons, més coneguda com a “carlistes” pel fundador de la branca, Carles, germà de Ferran VII, ha enviat a José Ramón Chirivella, president de l’AJV, des de la seua residència a De Laarhoeve, als Països Baixos.
A la missiva, Borbó-Parma reivindica la “tradició foral” que “no entén la unitat com a uniformitat, ni l’autoritat com a absorció centralitzadora, sinó com a garantia de llibertats concretes, històriques i vives”.
Amb aquest escrit, el cap del moviment carlista se suma a la campanya per la derogació del Decret de Nova Planta i la recuperació dels Furs valencians que promou l’AVJ. Un suport com a mínim cridaner si és té en compte que arriba d’un descendent del mateix Felip V que va derogar aquests Furs estenent la legislació castellana al llavors regne de València.
Ara, tampoc pot sorprendre, ja que al llarg de la història han estat diversos els pretendents carlistes que han jurat els Furs històrics. El mateix Carles Xavier, tal com recorda ell mateix a la carta, va jurar els Furs valencians a la Catedral de València el primer de desembre del 2019. El mateix ha fet amb els de Navarra i Catalunya.
Des de l’AVJ, José Ramón Chirivella ha agraït el gest al pretendent carlista, un més dels “nombrosíssims suports” que està tenint la campanya de recuperació dels Furs i el Dret Civil valencià que porta a terme l’associació des de fa anys. En aquest sentit, Chirivella ha avançat la publicació d’un nou manifest que compta amb el suport de juristes i professors universitaris i també l’organització d’un acte a la Diputació de València al juliol, just quan es commemorarà l’aniversari de la derogació dels Furs per Felip V.






