La Festa de la Patrona de la Mare de Déu dels Desemparats, que comença aquest divendres, 8 de maig, arriba amb polèmica. El motiu és l’elecció de l’aurèola (el plat redó que va darrere del cap dels sants o marededéus) que portarà la imatge durant una de les setmanes de l’any on més gent va a venerar-la a la Reial Basílica dels Desemparats. Aquesta aurèola inclou una imatge d’orfebreria on es veuen dos àngels sostenint un escut espanyol amb l’àguila de Sant Joan de l’època franquista.
Un detall, malgrat la seua menudesa, que no ha passat desapercebut i una parròquia valenciana ha enviat tres cartes a l’arquebisbat per “mostrar la repulsa” per l’elecció i advertint que “no compleix la legalitat en matèria de memòria històrica”.
Davant el silenci de l’arquebisbat a aquestes queixes, el responsable d’aquesta parròquia ha decidit posar en coneixement els fets a la Fiscalia de Memòria Històrica de València perquè decidisca si ha d’emprendre alguna acció legal, a més d’anunciar l’inici d’una recollida de signatures per mostrar l’oposició a la simbologia feixista en un entorn religiós.

Element desempolsat
La polèmica aurèola és una de les quatre amb què compta la imatge de la Mare de déu dels Desemparats i feia anys que es trobava relegada en museus i magatzems, sense utilitzar-se públicament.
Els denunciants alerten que “si el motiu del canvi d’aurèola és que l’habitual està en procés de restauració, n’hi ha dues més que podrien utilitzar-se” i es refermen en la tesi que “no és casualitat” que s’haja aprofitat les Festes de la Patrona “que compten amb una elevada afluència i una gran repercussió entre devots i participants” per exhibir un símbol feixista·en el màxim exponent de la religiositat i la pietat popular valenciana”.
En l’escrit a la Fiscalia també insisteixen en el fet que la peça “no compta amb cap tipus de protecció especial derivada del valor històric, artístic o patrimonial; no se tracta, per tant, d’una obra extraordinària ni única en la seua categoria per justificar una excepció dins de la llei” i recorden que “existeixen precedents de retirada de simbologia de la dictadura en mantells, corones i elements arquitectònics dins de temples catòlics”, el que reforça la viabilitat i coherència de la sol·licitud plantejada”.








