El responsable dels actes s’aproxima a una subordinada. Enmig d’un avió amb més de 300 persones a bord li demana fer una declaració conjunta. Vol eximir-se de responsabilitat. Però la línia directa falla. Ho intenta amb familiars i amics de forma indirecta i amb intermediaris. Això és el que va passar al vol de retorn de la Selecció espanyola de futbol a la seua tornada a l’Estat espanyol després de guanyar el mundial femení. Natalia Torrente va contar a Relevo aquest episodi del cas Rubiales, president de la Reial Federació Espanyola de Futbol.
Com ho va veure la persona afectada? «Se’m va demanar fer una declaració conjunta per a rebaixar la pressió sobre el president. He de manifestar que he estat sota una contínua pressió…». Aquestes són les paraules del comunicat de Jenni Hermoso, la treballadora pressionada per part dels dirigents de la RFEF. Rubiales va demanar a Hermoso que feren una declaració pública conjunta per rebaixar la pressió sobre ell.
Què ha de veure tot això amb Telepizza Benidorm i la Nucia, localitats de la Marina Baixa? Doncs cal canviar un avió per una sala amb repartidors de Telepizza a la Nucia, a Luís Rubiales per una consultora de Telepizza, i a Jenni Hermoso per un repartidor que complia la mitjana mínima de repartiments per hora. Aquest és el tercer capítol de la sèrie de reportatges Telepizza Benidorm. Per a accedir als altres dos, ací està disponible el primer i ací el segon.
El Diari La Veu ha tingut accés a una gravació en la qual s’escolta a R. Hernández, de la consultora de Delivery Food of Brands, en una conversa amb repartidors de la Nucia en la qual els demana que s’incrementara la mitjana de repartiment per part dels treballadors. Els treballadors de Telepizza tenen un mínim pactat per conveni i uns extres que incentiven a fer més comandes. Alguns repartidors van decidir començar a no repartir, ja que feia dos mesos que no cobraven i estaven des de setembre amb retards continuats.
No obstant això, alguns dels motoristes decidiren continuar amb els repartiments de la mateixa manera. Altres treballadors van apostar per fer la mitjana mínima de desplaçaments exigides per l’empresa. Dues entregues per hora, segons els exigeix el conveni laboral. El mínim és tres, segons l’acord amb la patronal PRODELIVERY, però en zones d’urbanitzacions com la Nucia es va pactar que en foren dues. En la conversa, la consultora demana a tots que facen un esforç per negociar els impagaments a la plantilla d’Andrés Campos i Aras Food Congelados SL, responsables de la franquícia a Benidorm i la Nucia.
一Comprenc la vostra situació, però qui ho està pagant són els clients. Poseu-vos a repartir com abans i jo em barallaré amb el senyor Andrés perquè us paguen一, va expressar R. Hernández durant la reunió.
一Jo no estic incomplint cap norma, jo em limite a tardar el que diu en el Google Maps. Vull els meus diners一, li va respondre el motorista que feia el que estava obligat a fer. Fonts amb accés als seus recorreguts han confirmat la seua versió al Diari la Veu.
La conversa no va acabar ací. La consultora va utilitzar la carta del grup: «En les situacions dolentes sé amb quin equip puc comptar. I amb aquesta actitud no m’esteu demostrant ser part del meu equip per al futur», va dir. R. Hernández, que coneixia perfectament la situació de Aras Food Congelados SL. Sabia que els repartidors, en eixe moment, feia dos mesos que no cobraven, i acumulaven retards continus des de setembre de 2022.
La jurisprudència bufa a favor de l’empresa franquiciadora. Frank Van de Velde Moors és l’advocat defensor de cinc dels afectats i ho ha confirmat. Aleshores, per què alguns dels treballadors han demandat Telepizza per responsabilitat subsidiària? «La jurisprudència diu que les empreses franquiciadores no tenen responsabilitat sobre els treballadors de les franquícies, però nosaltres hem demandat Telepizza perquè hi ha molts treballadors que han estat treballant per a ells directament i entenem que hi tenen responsabilitat per haver subrogat la franquícia», respon el jurista preguntat sobre aquesta qüestió.
Però, si Telepizza nega la responsabilitat i la jurisprudència l’afavoreix, per què va demanar que s’arribara als incentius tot i conèixer que Aras Food no pagava? Per què si sabia la situació, no va ser la mateixa empresa franquiciadora qui denunciara una mala praxi a la inspecció de treball? El Diari La Veu s’ha posat en contacte amb R. Hérnandez per tal que donara la seua versió. «No va haver-hi cap pressió» cap als repartidors, segons ha manifestat.
Pel que fa a Telepizza, preguntats pel tema, han tornat a assenyalar al correu que apareix al Telepizza Benidorm Capítol 1: «La relació laboral dels treballadors és amb el franquiciat i no amb nosaltres, per la qual cosa no podem fer res en aquest cas». Aleshores, per què va intermediar en els pagaments i cobraments? Aquesta pregunta no l’han respost.
Una de les possibles raons és que la gestoria de la mateixa Delivery Food of Brands és la que s’encarregava d’administrar les nòmines i altres tràmits laborals de Aras Food, tot i que hi havia una persona encarregada de tresoreria a Aras Food Congelados SL, segons ha pogut saber aquest diari. El que vol dir que Telepizza coneixia els impagaments i la situació, però va continuar exigint els incentius extra, en aquest cas al motorista de La Nucia que complia el mínim establert al conveni. Ho feren, tot i assegurar que no tenen cap relació i responsabilitat cap als treballadors. És possible que una empresa sense relació contractual amb uns treballadors els demane resultats?
Se sap que Telepizza va demanar incrementar els repartiments a La Nucia i que tenien coneixement de la situació dels treballadors, però queden encara preguntes per respondre. Hi ha altres franquícies que tenen clàusules automàtiques de rescissió de contracte davant de l’impagament del franquiciat? Si existeixen, per què no la va incloure Telepizza? Van investigar prou a Andrés Campos García de Mateos abans de la venda? Es va incomplir algun protocol de clients i proveïdors? Ha deixat el senyor Campos més empreses amb deute? Quan cobraran els treballadors el que se’ls deu? Hi ha suficients mecanismes legals per a donar resposta a aquest tipus de situacions?
Este és el tercer capítol d’una sèrie de reportatges sobre el cas Telepizza Benidorm i la Nucia. En la propera publicació es respondran algunes de les preguntes plantejades anteriorment.