El portal de Transparència de la Generalitat Valenciana, GVA Oberta, ha publicat aquest dijous la informació sobre les campanyes de publicitat i promoció de Presidència i les diferents Conselleries del govern valencià dutes a terme el 2021. Segons les dades del document «Desglossament dels expedients de 2021 per departament, tipus de mitjà, mitjà de comunicació i import sense IVA», un any més, els grans grups mediàtics de l’Estat han rebut la part més grossa amb diferència de les partides de diners destinades a publicitat institucional, mentre que les empreses de comunicació estrictament valencianes i en valencià a penes hi han participat del repartiment.
Així, els grans beneficiaris de la inversió publicitària del Consell són, una altra vegada, els grups Prensa Ibérica (Levante-EMV, Información, Mediterráneo, Superdeporte, Levante TV, Informació TV), Vocento (Las Provincias i ABC), Prisa (Cadena Ser, El País i Los 40) i Planeta (La Razón, Onda Cero i Europa FM), que han obtingut milers d’euros. Per darrere quedarien el grup Plaza, La Vanguardia, El Español i El Confidencial.

En concret, dels expedients de publicitat tramitats per Presidència, Levante-EMV va rebre, en premsa escrita, 324.554 euros i, en premsa digital, 83.660 euros; Las Provincias, 255.658 euros i 89.878 euros, respectivament; Información, 244.668 euros i 69.328 euros; Mediterráneo, 119.103 euros i 58.441 euros; La Razón, 74.542 euros i 36.617 euros; El País, 33.557 euros i 69.732 euros; La Vanguardia, 22.299 euros i 78.323 euros; Plaza, 16.200 euros i 76.663 euros; El Mundo, 20.457 euros i 65.193 euros; ABC, 15.603 euros i 49, 917 euros; El Periódico de Aquí, 43.000 euros i 22.220 euros, i el setmanari El Temps, 23.100 euros i 11.088 euros. I només per l’edició digital, eldiario.es, 56.963 euros; El Español, 41.201 euros; El Confidencial, 39.846 euros; Público, 38.096 euros, o Esdiario, 34.266 euros, entre altres. Quant a les ràdios, Presidència va adjudicar publicitat, sobretot, a la Cadena Ser per un import de 305.889 euros; la Cope, 250.935 euros, i Onda Cero 190.635 euros.

Una de les conselleries que més diners reparteix en campanyes publicitàries és Sanitat, que també va beneficiar Levante-EMV, amb 249.676 euros en premsa escrita i 59.846 euros en digital; Las Provincias, amb 208.093 euros i 55.245 euros, respectivament; Información, amb 159.381 euros i 46.700 euros; Mediterráneo, amb 69.273 euros i 36.874 euros; i La Razón, amb 34.877 euros i 28.435 euros. I només per l’edició digital, La Vanguardia, amb 62.830 euros; El País, amb 54.176 euros; El Mundo, amb 47.381 euros; ABC, amb 37.962 euros; El Confidencial, amb 33.457 euros; eldiario.es, amb 28.717 euros; València Plaza, amb 44.718 euros; Alicante Plaza, amb 19.338 euros; Castellón Plaza, amb 12.180 euros; El Periódico de Aquí, amb 22.946 euros; el setmanari El Temps, amb 11.988 euros, o València Extra, amb 11.611 euros, entre altres. Respecte de les ràdios, la Cadena Ser va rebre 181.498 euros; la Cope, 154.936 euros, i Onda Cero, 154.936 euros. A més, la cadena musical Los 40 va aconseguir 62.365 euros; Cadena 100, 45.706 euros; Europa FM, 38.108 euros; Kiss FM, 20.312 euros, i Cadena Dial, 20.526 euros.

A més d’aquestes quantitats, cal sumar els expedients de publicitat tramitats per Turisme a tots els mitjans de cada grup mediàtic, o les accions de comunicació altres institucions, com ara l’IVAM, que va adjudicar les dues campanyes en periòdics més cares, quasi 15.000 euros, a ABC i La Vanguardia, seguides d’unes altres de més de 12.000 euros a El País i El Mundo.

Pel que fa al grup La Veu del País Valencià, durant l’exercici del 2021, els ingressos per publicitat institucional de la Generalitat es van limitar als obtinguts per Nosaltres La Veu: 2.770 euros, de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), i 259 euros, de la Conselleria de Participació, i per l’edició en paper de La Veu dels Llibres: 1.000 euros, de l’IVC. En total, 4.029 euros.
Com a resultat de totes aquestes adjudicacions de publicitat del govern valencià el 2021, el grup Prensa Ibérica va tornar a ser el més afavorit, amb més 1.700.000 euros concedits només en premsa en paper i digital, sense tindre en compte les televisions; seguit per Vocento, amb quasi 800.000 euros en els mateixos apartats; Prisa, també amb uns 800.000 euros en premsa i la Cadena Ser, sense incloure altres emissores, i Planeta, amb uns 400.000 euros en premsa i ràdio. A anys llum d’aquestes grans corporacions estatals apareixen les empreses de comunicació estrictament valencianes i en valencià, com ara la cooperativa La Veu del País Valencià.