Compromís ha registrat en el Congrés espanyol una bateria d’iniciatives parlamentàries per a exigir tota la documentació relativa a la línia de molt alta tensió (MAT) la Plana-Morella 2 i 3, després que el Govern de l’Estat haja autoritzat definitivament la seua construcció, i exigeix conéixer “per a qui és l’energia que destruirà l’interior de Castelló”.

La diputada de Compromís, Àgueda Micó, ha sol·licitat l’expedient íntegre del projecte, els estudis que justifiquen la seua necessitat, els informes ambientals i territorials, les alternatives analitzades durant la tramitació i tota la documentació relativa a les afeccions sobre els municipis afectats.

A més, Compromís també ha sol·licitat la relació de reunions, comunicacions i documentació intercanviada entre el Ministeri per a la Transició Ecològica, Xarxa Elèctrica, la Generalitat i les empreses vinculades als grans projectes industrials del País Valencià, especialment aquells relacionats amb l’àrea de Parc Sagunt, el sector de les bateries, l’automoció i altres grans consumidors energètics.

El diputat de Compromís, Vicent Granel, ha explicat que “després de més de quinze anys de tramitació, el Govern espanyol ha autoritzat una infraestructura que travessarà nombrosos municipis de Castelló, però segueix sense explicar amb transparència qui la necessita realment, a quins interessos respon i si existien alternatives menys agressives per al territori”.

Per a Compromís, la qüestió de fons és molt clara: “la MAT no es construeix per als pobles dels Ports, ni de la Plana Alta, ni tampoc per a Castelló de la Plana. Es construeix perquè altres territoris puguen consumir energia”. “Els municipis afectats assumiran les torres, les expropiacions, les servituds de pas, les limitacions sobre el territori i l’impacte paisatgístic durant dècades, mentre que els beneficis energètics es concentraran en altres zones industrials”, ha assenyalat la coalició.

El diputat ha remarcat que Compromís no qüestiona la necessitat de la transició energètica, però sí el model que s’està imposant. “El que qüestionem és un model que converteix l’interior de Castelló en un corredor elèctric al servei de grans infraestructures sense haver estudiat seriosament alternatives de proximitat, generació distribuïda, autoconsum industrial o reforç de les xarxes existents”.

Informes

Per part seua, Micó ha assegurat que resulta “imprescindible” conéixer els informes que han servit de base per a la decisió del Govern espanyol i saber si la infraestructura està vinculada a la necessitat de garantir el subministrament elèctric de grans projectes industrials situats fora dels municipis afectats”.

“Abans d’omplir l’interior de Castelló de torres de 400 kV, el Govern hauria d’explicar quines alternatives va estudiar, per què les va descartar i quins territoris seran els principals beneficiaris d’aquesta inversió. Els ciutadans tenen dret a saber si estan assumint un enorme impacte sobre el seu territori per a alimentar projectes situats a desenes o centenars de quilòmetres de distància”, ha assenyalat la diputada.

Compromís considera que la decisió no pot plantejar-se únicament des d’una perspectiva tècnica o energètica, sinó també territorial i social. “Els pobles de Castelló no poden ser tractats com una simple zona de pas o una reserva de sòl per a infraestructures que beneficien altres territoris. Si algú demana sacrificis al territori, el mínim exigible és transparència, informació i debat públic”, ha conclòs.

La coalició estudiarà tota la documentació que remeta el Govern i no descarta noves iniciatives parlamentàries per a defensar els interessos dels municipis afectats i garantir que qualsevol infraestructura energètica “responga a criteris de necessitat real, proporcionalitat i respecte al territori”.

Més notícies
Notícia: La crisi climàtica sobre l’economia valenciana
Comparteix
Cal dir-ho amb claredat: la crisi climàtica no és un assumpte perifèric, sinó un element central de l’economia valenciana. Considerar-la únicament com una qüestió ambiental és ignorar la seua incidència directa sobre el PIB, l’ocupació, la renda i la cohesió territorial.
Notícia: Antoni Forner-Cuenca: “La xarxa elèctrica està saturada”
Comparteix
L'investigador alacantí fa una conferència a Crevillent en la qual explica les novetats en l'emmagatzematge d'energia
Notícia: Denuncien la línia d’alta tensió entre l’Alt Palància i el Camp de Morvedre
Comparteix
Acció Ecologista-Agró considera que aquesta infraestructura «arrasarà amb espais de gran valor»
Notícia: Agró denuncia els responsables d’aprovar parcs solars en sòls protegits
Comparteix
El grup ecologista avisa de les possibles implicacions penals dels funcionaris que autoritzen projectes contraris a les normes d'ordenació territorial

Comparteix

Icona de pantalla completa