Compromís per Montroi ha tornat a reclamar la creació de refugis climàtics al municipi “després de tres anys”, asseguren, presentant precs i propostes al plenari municipal sense que, fins ara, s’hagen adoptat mesures efectives per fer front a les conseqüències de les altes temperatures, segons denuncia el seu portaveu, Jordi Velasco. En declaracions a Diari La Veu, Velasco considera que l’ajuntament “no fa res” i “només argumenta que és car, que és difícil acudir a tot…”. I afig: “ja en campanya, fa tres anys, se sentia dir a la gent de Montroi que si volen ombra, se n’han d’anar a Real”, la localitat veïna.
La formació considera que l’augment de les onades de calor i els efectes cada vegada més evidents del canvi climàtic obliguen les administracions locals a actuar amb previsió i responsabilitat. No obstant això, Montroi “continua sense disposar de refugis climàtics ni d’altres mesures bàsiques per protegir la població durant els episodis de calor extrema”, denuncia Velasco. Que cita, a tall d’exemple, la festa de l’aniversari de la Policia Local aquest dijous, “celebrada al sol”.

Actualment, molts parcs infantils i places del municipi no compten amb ombres suficients, fet que limita notablement el seu ús durant les hores centrals del dia. Aquesta situació afecta especialment la infància, les persones majors i aquelles amb problemes de salut, que són els col·lectius més vulnerables davant les altes temperatures, recorden.
A més, Compromís per Montroi denuncia que el poble no disposa de cap font pública d’aigua potable en els espais públics, “una mancança difícil d’entendre en un context d’emergència climàtica en què la hidratació és fonamental per a la salut de la ciutadania”, afig Velasco.
La formació també lamenta que no s’estiguen aplicant mesures complementàries que altres municipis ja utilitzen durant els mesos més calorosos, com ara l’ús de vehicles cisterna de dimensions reduïdes per mullar carrers, places i zones urbanes amb l’objectiu de reduir la temperatura ambiental i millorar el confort d’una població amb 3.800 habitants.

“Fa tres anys que advertim que el canvi climàtic no espera. Mentre altres municipis adapten els seus espais públics, Montroi continua sense ombra suficient als parcs, sense fonts públiques d’aigua potable i sense mesures específiques per combatre els efectes de la calor extrema”, assenyalen des de Compromís per Montroi.
Entre les propostes plantejades es troben la plantació d’arbrat en places i zones infantils, la instal·lació de pèrgoles i estructures d’ombra, la recuperació o instal·lació de fonts públiques d’aigua potable i la posada en marxa d’actuacions puntuals de refresc urbà durant les onades de calor. Compromís per Montroi considera que aquestes actuacions “no són un luxe, sinó una inversió en salut pública, qualitat de vida i adaptació climàtica”. Per això, la formació continuarà defensant aquestes mesures “fins que el municipi dispose dels recursos necessaris per a protegir la ciutadania davant una realitat que ja està ací”, conclouen.




