Esquerra Republicana del País Valencià ha expressat la seua “profunda preocupació” davant l’augment de casos coneguts de vulneració de drets lingüístics als valencianoparlants els darrers temps al País Valencià. Els incidents que han transcendit públicament “evidencien una situació preocupant que no pot ser considerada anecdòtica ni puntual, sinó un problema que requereix una resposta social i institucional clara”, han assenyalat a través d’un comunicat oficial. En manifestacions a Diari La Veu, el president de la formació, Domènec Garcia, ha afegit que “cal animar a la gent a queixar-se, a denunciar, a posicionar-se… A fer palés el nostre rebuig i a rebel·lar-nos”. Garcia assegura que és un assumpte tan estés, “que crec que no hi ha cap valencianoparlant a qui no li haja passat o que no conega un cas molt proper”.
Entre els casos coneguts recentment destaca el d’una treballadora vinculada a un taller d’ocupació municipal a Finestrat (Marina Baixa), que ha denunciat haver patit assetjament i represàlies després d’utilitzar el valencià en l’àmbit laboral. “Segons hem conegut, la treballadora assegura que va rebre actituds hostils i comentaris vinculats a l’ús de la llengua pròpia i que aquesta situació va acabar tenint conseqüències personals i professionals”, expliquen des d’ERPV.
A aquest cas se suma també la denúncia feta pública el passat hivern per l’IES Benicalap de València (l’Horta), que va denunciar traves per part d’una cadena de cinemes durant l’organització d’una activitat educativa per a l’alumnat. La professora del centre va iniciar les gestions en valencià i, reiteradament, se li va exigir que canviara la llengua de comunicació al castellà o a l’anglés perquè la persona responsable afirmava no entendre el valencià. “Aquestes exigències suposaven una vulneració dels drets lingüístics i el centre va presentar reclamacions formals”, recorden.
Per a Esquerra Republicana del País Valencià “aquests episodis posen de manifest una realitat preocupant: als valencians se’ns fa molt difícil viure plenament en la nostra llengua. Així les coses constatem que l’ús normal del valencià continua en regressió i la discriminació afecta persones que simplement exerceixen un dret reconegut legalment”. En aquest sentit, el president del partit assenyala l’augment dels casos en l’atenció al públic d’empreses estatals com Renfe o Correos. I diu que mentre un funcionari “ens parle en valencià per voluntat i no per obligació”, el conflicte continuarà.
A més, el president d’ERPV, Domènec Garcia ha afirmat que “la discriminació lingüística quotidiana que patim els valencians agafa forma institucional quan veiem com el Partit Popular i Vox han retallat totes les subvencions a entitats culturals i de defensa de la llengua, per acabar alimentant a entitats terraplanistes de la cultura i la llengua del poble; com hem vist en la recent retallada del 25% del pressupost de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, i les ajudes de 50.000 € a Lo Rat Penat i la RACV, que promouen el secessionisme lingüístic acientífic”, critica.
“Els republicans valencians afirmen que la Generalitat Valenciana té l’obligació de protegir els drets dels valencianoparlants i garantir l’ús i la pervivència de la nostra llengua. Precisament per això el govern de Pérez Llorca està incapacitat per seguir al capdavant de la principal institució del País. Per ser els protagonistes de les lleis retallades i les lleis que van en contra de la normalització i el bon ús de la nostra llengua, i alimenten amb diners públics aquells que volen eliminar-la”, censuren.






