Diu el poema «Coca amb tonyina», de l’arquitecte Joan Vidal (Alacant, 1888 – 1975): «Demane a la Faç Divina / estar sempre en Alacant / en la nit de Sant Joan / i tenir coca amb tonyina, / cistelleta de bacores / i ví de la Condomina». Aquests versos de l’autor del Mercat Central (1912), la Casa Carbonell (1924) o l’Hospital Provincial (1931), actualment Museu Arqueològic, entre altres edificis emblemàtics de la ciutat, van ser recollits per Vicent Marqués a Les millors coques catalanes (2015), un llibre exhaustiu sobre aquesta vianda característica de la gastronomia dels territoris catalanoparlants. N’hi ha de totes classes: de verdures, de carn, de peix, de tomaca, d’espinacs, de trempó, de ceba, de sobrassada, de pimentó, de recapte… Hi ha de tapades o de destapades, de més grosses i de més primes, de farina de blat o de dacsa, de pasta de pa o de panoli… I també hi ha les panades, que són una mena de coca, però més xicotetes.
Perquè, per Sant Joan, s’elaboren coques variades arreu de l’àmbit de parla catalana, però a Alacant pren un protagonisme especial la coca amb tonyina, feta amb la ventresca d’aquest peix com a ingredient principal i acompanyada de bacores. És per això que les coques de Sant Joan ja comencen a omplir els aparadors dels forns i pastisseries quan queden pocs dies per a la celebració d’aquesta festa.
També a la resta del País Valencià, aquests establiments treballen aquests dies en l’elaboració artesanal de les diferents classes de coques, que van des de la típica coca alacantina esmentada fins a la coca de recapte, amb una gran varietat d’ingredients i formes d’elaboració o la coca dolça, farcida de crema o xocolate o amb fruita natural, entre altres modalitats.

Promocionar les coques
Així, el Gremi de Forners i Pastissers de València ha engegat per cinqué any consecutiu la campanya de les tradicionals coques de Sant Joan, una iniciativa creada per l’entitat durant la pandèmia amb l’objectiu de promocionar i valorar aquest producte mediterrani i que ha tingut molt bona acceptació els últims anys, ha assenyalat.
D’aquesta manera, el Gremi pretén arrelar el consum d’aquest producte artesà, i popularment conegut, a la celebració d’aquesta festa, potenciant, així, un producte amb segles d’història i subratllant l’esforç de tots els mestres forners i pastissers per mantindre viva la tradició culinària al País Valencià.
Segons ha indicat l’associació, «cada any és major la implicació per part dels establiments agremiats per a elaborar les coques de Sant Joan en la seua gran varietat, així com la demanda per part dels clients, que comencen a sol·licitar aquest producte tan versàtil des de setmanes abans de la festa».
Juanjo Rausell, president del Gremi, ha indicat: «Esperem que enguany la resposta siga, almenys, tan bona com la rebuda per part dels nostres clients, en anys anteriors. L’objectiu del Gremi de Forners i Pastissers de València amb aquesta campanya no és solament incrementar les vendes, sinó també preservar la nostra gastronomia, transmetent aquesta tradició a les noves generacions», ha remarcat.
El Gremi de Forners i Pastissers de València reforçarà aquesta campanya amb una sèrie d’accions de promoció a través dels mitjans de comunicació, cartelleria i xarxes socials, entre altres, amb les quals pretén incentivar el seu consum entre els valencians i valencianes.