El proper divendres 8 d’abril tindrà lloc una tertúlia/debat amb especialistes en la recuperació de la memòria històrica. L’acte el farem a les 19h al centre de la Societat Coral el Micalet, carrer de Guillem de Castro 72 de València.

Les persones que participaran són: Xavier Tolosana, historiador i coordinador del Fòrum de Tarragona per la Memòria; Isabel Esteve de la Plataforma per la Memòria del País Valencià, professora i experta en les Brigades Internacionals alemanyes; i els també historiadors i activistes per la memòria Vicent Galiana i Jorge Ramos. L’acte estarà presentat i moderat per Carla Martínez de la PDaD.

Convé recordar que el dia 30 de març del 39 va ser quan les tropes franquistes van entrar a València, posant fi a un període democràtic que havia començat el 14 d’abril de 1931 i contra el qual els feixistes de l’exèrcit, amb el suport de tots els poders reaccionaris van donar un colp militar, que al fracassar per la resistència popular, va suposar l’inici d’un període de guerra contra el poble, que va durar tres anys, amb un cost en vides humanes i patiments inenarrables i que continuaria amb la llarga nit del franquisme i el postfranquisme.

El País Valencià va patir fortament els efectes de la guerra primer i els de la repressió després. Dels 992 dies que va durar la guerra, més de 600 haguérem de patir bombardejos en algunes de les nostres ciutats. Més de 50 localitats van ser objectiu de les bombes i causaren prop de 2.000 persones assassinades, de les quals estan confirmades 515 a la ciutat de València, 490 a Alacant, 144 a Xàtiva, 131 a Castelló, 128 a Sogorb…

Als bombardejos i setge de les nostres ciutats van continuar l’exili de la gent que va poder fugir, anant a parar majoritàriament a camps de concentració, i a la gent que no va poder fer-ho, les detencions, tortures, humiliacions, fam, misèria, extrema pobresa, malalties, delacions, por, empresonaments, judicis sumaríssims, afusellaments, explotació de les treballadores i els treballadors… opressió contra tots i totes, i opressió contra el nostre poble i els seus drets nacionals, culturals i socials seguint la mateixa lògica que el Decret de Nova Planta del 1707.

A hores d’ara les mesures per a recuperar la memòria del que va passar i dignificar els noms dels que la van patir han sigut del tot insuficients i s’han realitzat sobretot per persones i entitats al marge majoritàriament de les diferents administracions. És per això que des de la Plataforma pel Dret a Decidir, PDaD, volem aportar el nostre gra de sorra en la recuperació de la memòria històrica i fer-ho des del País Valencià i com a valencians i valencianes.

En aquest sentit hem convocat dos actes a la ciutat de València. El primer el passat 30 de març, coincidint amb el nefast aniversari de l’entrada de les tropes feixistes al cap i casal. El vam fer a la porta d’un dels refugis antiaeris construït per a fugir de la mort, que portaven les bombes de l’aviació feixista italiana al servei de l’exèrcit colpista, al c/ dels Serrans nº 21. Un senzill homenatge a les víctimes dels bombardejos amb la lectura d’un manifest, música de l’Estela Roja de Benimaclet, la poesia de Maria Fullana, les paraules d’una persona que va ser testimoni/víctima directe Toni Bargues…, i vam col·locar una placa provisional de reconeixement a l’espera que l’ajuntament de València la canvie per una fixa.

I ara farem aquest debat el dia 8 que ens ajudarà a entendre el rerefons i el context d’aquests episodis que malgrat la seva duresa, no podem ni hem d’oblidar perquè És impoSSible viure sense passat.

photo
Plataforma pel Dret a Decidir, PDaD

Comparteix

Icona de pantalla completa