La informació que ofereix el registre públic del trànsit pel Port de València confirma que l’abril passat, almenys un vaixell va fer escala direcció al port de Haifa, a Israel amb el codi aranzelari 9306, que correspon al capítol «Armes, municions i les seues parts». La càrrega real, encara és més específica –i terrorífica-: «bombes, granades, torpedes, mines, míssils i cartutxos».

El cercador del port de València confirma el pas d’un vaixell amb armes amb destinació Israel

Aquest registre no ofereix més dades –com la data exacta, el nom del vaixell o el port d’origen, però una investigació realitzada pel Centre Delàs i la Xarxa Solidària contra l’Ocupació de Palestina (Rescop) sospita que no és l’únic cas i que tant els ports de València com el de Barcelona podrien estar sent utilitzats dins la ruta ZIM Container Atlantic, promoguda per la naviliera ZIM i que, amb origen a Nova York i destinació als porta israelians de Haifa i Ashdod, en els darrers mesos s’hauria convertit en una de les principals vies d’aprovisionament d’armes i municions per a l’exèrcit israelià.

Els vaixells implicats serien ZIM Asia, ZIM China i Zim Pacific.

«Si es confirma la càrrega i destinació final d’aquests trànsits –segons especifica el comunicat de la Rescop- es tractaria d’operacions comercials prohibides tant pel dret intern espanyol com pel dret internacional».

De fet, el Tractat de Comerç d’Armes especifica en l’article 6 la prohibició de «transferència d’armes (…) si en el moment de l’autorització és té coneixement que aquestes armes podrien servir per cometre genocidi o crims contra la humanitat».

També l’article 8 de la Llei 53/2007, sobre el control del comerç exterior de material militar, obliga el Govern espanyol a no autoritzar o revocar o suspendre les autoritzacions de transferència d’armes o material de doble ús si aquest pot ser utilitzat «en situacions de violació dels drets humans». En aquest cas concret, tant les resolucions del Tribunal Penal Internacional com del Tribunal Internacional de Justícia han dictaminat els crims de guerra i els indicis de genocidi per part d’Israel.

En un comunicat, Podem ha denunciat que la ciutat «no pot ser ostatge de l’estat genocida d’Israel».

El precedent de Sagunt

No és la primera volta que es denuncia l’ús de ports valencians per al trànsit de vaixells que transporten armes cap a països involucrats amb conflictes amb greus violacions dels drets humans. El cas que ha provocat més protestes és el del vaixell saudita Bahri Abha, que regularment fa escala al port de Sagunt carregat amb armament que després es farà servir al Iemen, en una guerra que ha causat centenars de milers de víctimes civils i on s’ha utilitzat la fam com a arma de guerra.

Comparteix

Icona de pantalla completa