RedactaVeu / EP / València

La Generalitat Valenciana, associacions d’empresaris, les universitats públiques i els sindicats s’han unit aquest dilluns en la primera reunió del Fòrum Valencià pel Corredor Mediterrani per a “compartir informació” i fer “lobby” davant Foment i Brussel·les.

El Fòrum, en el qual també han participat les cambres de comerç i empreses com Ford, cerca “alçar la veu de manera contundent” per a aconseguir aquesta infraestructura que la consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha qualificat com a “estratègica” i “fonamental” per al País Valencià.

“Pensem que està ben evidenciada la necessitat de prioritzar aquesta infraestructura i no anem a aguantar més el menyspreu del Govern d’Espanya i del Ministeri de Foment, que s’ha evidenciat en els últims anys en el ridícul i raquític ritme inversor que ha tingut en aquesta infraestructura”, ha afirmat Salvador, que també ha recordat que el Corredor afecta 15 milions de persones entre la nostra autonomia, Catalunya i Murcia.

Falta d’informació sobre l’estat de les obres

D’altra banda, Salvador ha assenyalat que des del Fòrum “no estan d’acord amb el tercer carril” del Corredor Mediterrani perquè anava a ser “una solució provisional” i “més ràpid de construir”, però que “se saben els problemes que té aquesta obra”. Així mateix, ha criticat “la falta de planificació” que fa que “no tinguen informació -sobre l’estat de les obres- des del Ministeri de Foment”.

Així, la titular d’Infraestructures ha destacat que el secretari autonòmic d’Habitatge, Obres Públiques i Territori, Josep Vicent Boira, “va haver d’anar a peu d’obra entre Castelló i València per a veure com estaven les obres” i que “va identificar 28 punts” entre les dues ciutats “en els quals no estan instal·lades les aplicacions per a construir el tercer carril”.

Per la seua banda, Boira ha destacat que “en tots els documents europeus” s’assenyala que “aquesta infraestructura hauria de ser la visió de conjunt que acabaria de donar la peça d’enllaç amb altres estructures territorials a Europa”.

Per al secretari autonòmic “hi ha un incompliment de contracte de Foment” respecte del tercer carril perquè “no s’han complit ni els termes ni les inversions ni els elements essencials per a unir el ferrocarril amb les zones logístiques” i perquè constituïsca “una palanca per a acostar l’economia valenciana a Europa”.

“La importància exportadora de l’economia valenciana és brutal, la puixança del Port de València també, així que jo em pregunte què passaria amb l’economia valenciana si tinguérem les infraestructures que necessitem i on estaria el seu límit i el seu potencial”, ha destacat Boira.

“Pacte per les infraestructures”

Boira ha assenyalat que aquest “incompliment dels contractes” és “amb la ciutadania valenciana” perquè “en l’Estat hi ha altres prioritats” que “caldria reequilibrar”. Així, ha destacat que “hui que s’està parlant de reformar la constitució també caldria oferir un pacte per les infraestructures productives” que “donara la volta a les polítiques d’inversió” que “segueixen amb l’estructura radial”.

En aquest sentit, Salvador ha denunciat que existeix “quasi una deslleialtat institucional” amb la Generalitat per part de Foment perquè “aquesta conselleria s’assabenta dels problemes en les obres del tercer carril pels mitjans de comunicació”. Per a la consellera, “hi ha un abandó des del punt de vista institucional” per “la falta d’informació que té aquest govern”.

Així, Salvador ha insistit que des del seu departament “coneixen l’estat del tercer carril perquè han anat alts càrrecs d’aquesta conselleria a veure les obres” i ha assegurat que “ni estan ni s’espera a tècnics de Foment perquè els informen”. A més, la consellera ha destacat que tampoc saben “ni pensen que el Ministeri de Foment sàpiga, per falta de planificació” quan arribaran les obres de l’AVE a Castelló –que estaven previstes per a desembre de 2015–.

“No tanquen la porta” a la via judicial

A preguntes dels periodistes, la responsable d’Infraestructures ha manifestat que “no tanquen la porta” a acudir a la via judicial perquè el Govern execute les obres que estan licitades i ha assenyalat que “el que no han fet és callar” sinó “alçar la veu i reivindicar” amb aquest tema, perquè “han defensat els interessos dels valencians”, ja que “açò no és una qüestió de partit”.

Per açò, Salvador ha destacat que “la porta que volen mantenir oberta” és “la de conjurar-se per a treballar i construir sinergies” perquè el govern valencià “vaja amb força” per a demandar aquesta infraestructura “a Madrid o a Brussel·les”.

La titular d’Infraestructures ha criticat que el tercer carril “que anava a ser una solució ràpida, menys costosa i sense impacte”, ha generat “un impacte negatiu en les rodalies ara i després, perquè no es recuperaran les freqüències anteriors entre Castelló i València –ja que la via implantada serà d’anada i volta per als trens–“.

En aquest sentit, ha criticat que “el tercer carril tampoc serà ràpid” perquè “estem en 2016 -data per a la qual estava projectada el final de l’obra- i encara no es veu la llum del túnel”. Per açò, la consellera ha explicat que, des del seu departament, s’espera que les obres del tercer carril estiguen acabades en 2019 “segons el ritme que porten” i ha recordat que “ni tan sols han començat els treballs entre Castelló i Tarragona”.

Comparteix

Icona de pantalla completa