El Consell Escolar Municipal de Pedreguer, a la comarca de la Marina Alta, va aprovar ahir dijous per unanimitat sol·licitar a la Conselleria d’Educació, dirigida per José Antonio Rovira, la retirada del projecte que regula la consulta per a triar la llengua base de l’ensenyament a partir del curs acadèmic 2025-2026, tal com preveu la llei de «llibertat educativa» de la Generalitat.
L’òrgan educatiu ha justificat aquesta decisió «pels efectes negatius que aquesta iniciativa pot tindre sobre la cohesió social i educativa» a la localitat. A més, han destacat diferents problemàtiques que segons l’entitat estan associades a la consulta i a la llei esmentada.
Problemàtiques
En primer lloc, des del Consell Escolar Municipal de Pedreguer consideren que amb aquesta normativa es fomenten les divisions en la comunitat educativa. «L’educació ha de ser un element d’unió social i no de polarització lingüística», argumenten.
Alhora, creuen que la normativa «vulnera els drets de les famílies», ja que «no garanteix el dret efectiu de triar la llengua base d’ensenyament en casos de manca de places suficients». A més, denuncien també que la llei genera «desprotecció davant errors administratius», perquè «les famílies queden desateses en cas d’incidències durant el procés d’admissió».

Una altra de les raons que esgrimeixen per a rebutjar la consulta proposada per la Conselleria d’Educació és el fet que el procés serà «poc transparent i democràtic», perquè «la manca de mecanismes de supervisió impedeix una consulta pública fiable».
Per últim, subratllen «l’increment de desigualtats lingüístiques», en tant que «el model proposat no assegura un domini equitatiu de les dues llengües cooficials», i consideren que la normativa genera «problemes de planificació educativa» per «la coexistència de diverses línies lingüístiques, que pot afectar la inclusió i la diversitat en els grups d’alumnat».
Adduint aquestes raons, el Consell Escolar Municipal de Pedreguer ha exigit la «retirada immediata» de la consulta i que es garantisca la protecció del valencià «com a llengua pròpia i element essencial per a la cohesió educativa», i proposen «l’inici d’un procés participatiu real amb la implicació dels representants educatius del municipi per a millorar l’ensenyament plurilingüe i assegurar el dret a l’educació en igualtat».