El Centre d’Educació Infantil i Primària (CEIP) Pare Català de València, al barri de Benimaclet, fa uns anys que va assumir un rol d’escola de referència per alumnes amb necessitats especials. Aquesta aposta havia de traduir-se amb l’adjudicació de personal especialitzat per tal de fer front a un repte que, ja per si, tenia prou de mèrit. Aquests docents, si bé van incrementar-se, mai van arribar a ser suficients, provocant un “dèficit crònic i estructural que afecta greument al desenvolupament del nostre alumnat més vulnerable”, expliquen fonts de l’escola en una queixa a la conselleria d’Educació a la qual ha tingut accés Diari la Veu.
Amb el temps, l’arribada del personal necessari, no només no va arribar, sinó que s’ha anat reduint, després que el conseller d’Educació, José Antonio Rovira, haja retallat més de 5.000 docents per al curs actual -més de 800 dels quals a primària- arribant a l’actual curs, on el claustre del centre ha decidit dir prou i elevar una queixa formal que inclou dades detallades de les necessitats per cobrir.
Falta “crònica i estructural” d’especialistes
Per exemple, pel que fa a especialistes en Audició i Llenguatge, el centre té diagnosticats 68 alumnes amb mancances de diferents intensitats, que requeririen entre 198 i 264 sessions de reforç setmanal (la xifra inferior seria el mínim necessari i la superior l’òptima). La realitat és que el centre compta amb tres especialistes assignats, però n’hi ha un que, un mes després de l’inici de curs, encara no s’ha incorporat i no tenen cap informació de quan ho farà o quan arribarà un substitut -de fet, hi ha un 85% de les baixes sense cobrir-, i l’altre està a només mitja jornada, el que implica que a la pràctica, compten només amb una jornada i mitja d’especialistes que es tradueix en 34,5 hores lectives reals a la setmana. Així doncs, no es cobreix ni una cinquena part de les sessions mínimes que necessitarien.
En el cas dels especialistes en Pedagogia Terapèutica, la situació és similar. Amb 58 alumnes diagnosticats -des del centre asseguren que els casos podrien incrementar-se al llarg del curs a mesura que es realitzen noves intervencions sociopsicopedagògiques- que necessitarien entre 212 i 270 sessions setmanals, el centre només disposa de 4,5 jornades d’aquests especialistes, el que suposa 103,5 hores lectives setmanals. No arriba ni a la meitat de les necessàries per complir els mínims.
Aquesta desatenció de l’alumnat amb necessitats especials, recorden des del Pare Català: “Suposa una clara vulneració de drets” reconeguts a les diferents lleis educatives i també afecten al conjunt dels xiquets i xiquetes, ja que suposen un sobreesforç dels docents i tutors.
Per tot això, des del centre exigeixen a la conselleria d’Educació una actuació “amb la màxima urgència i responsabilitat”.