Diari La Veu del País Valencià
La Federació d’associacions de veïns d’Alzira insta la CHX a liderar el projecte del nou pont de Xàtiva

La Federació d’associacions de veïns d’Alzira (FaavvA) ha enviat una carta al president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX), Miguel Polo, en què li comunica que «com a resultat de les gestions de la modesta, però persistent, entitat veïnal, s’ha publicat al BOE la consignació pressupostària a la Generalitat Valenciana de 5 milions d’euros per a l’ampliació del barranc de la Casella amb l’objectiu d’evitar inundacions al centre urbà» i l’«encoratja» a «liderar el necessari consens entre les tres administracions implicades -CHX, Generalitat i Ajuntament- per tal que tot el temps que el president ha dedicat a evitar les inundacions a Alzira» es plasme en l’execució dels projectes. «No podem deixar perdre els diners per discrepàncies competencials entre administracions», remarca.

La FaavvA explica que la CHX va fer públic el 19 d’octubre del 2022 un estudi sobre les alternatives per a la reducció del risc d’inundabilitat a la Ribera del Xúquer amb la finalitat de poder iniciar l’execució de la canalització del barranc de la Casella entre l’avinguda de Carcaixent i el riu Xúquer «durant el segon semestre d’enguany o no més tard del primer trimestre de l’any vinent». Aquesta «important i primera obra», que aprofundirà dos metres el llit del barranc al llarg dels 786 metres d’intervenció, té dos trams diferenciats: el baix, en què la base del barranc s’ampliarà fins a 27 metres i amb vores trapezoidals, i l’alt, confinat entre edificacions i infraestructures viàries, en què s’ampliarà 20 metres amb murs perpendiculars de formigó armat.

Així, apunta l’entitat, la nova partida de 5 milions d’euros possibilitarà que aquesta actuació «tinga continuïtat amb l’Adequació de la capacitat hidràulica del barranc de la Casella (Pont antiga CV-41)”, atés que, sense aquesta, l’eficàcia d’aquella estaria molt condicionada».

Tanmateix, continua, el pont de Xàtiva «és el coll d’ampolla del barranc», ja que «només permet el pas dels primers 74 m³/seg, tot i que l’objectiu previst per la CHX és de 480 m³/seg per a reduir el risc d’inundabilitat en un període de retorn de 100 anys». I la CHX «no pot actuar sobre aquesta infraestructura perquè la competència sobre la CV-50 l’ostenta la Generalitat Valenciana i sobre l’avinguda de Carcaixent, l’ajuntament d’Alzira».

Per aquest motiu, la FaavvA, acompanyada de l’alcalde de la ciutat, Diego Gómez, ja es va reunir l’estiu del 2021 amb la Direcció General d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible de la Generalitat, que es va mostrar «molt receptiva a la demanda de cessió d’espai del carril de desacceleració i a estudiar el nou pont de Xàtiva i el redisseny de l’enllaç de la CV-50 a cota 21 per tal que la CHX disposara de l’espai de l’actual mota per ampliar el barranc». No obstant això, més d’un any després, el 24 de novembre del 2022, es va dur a terme una altra reunió per a conéixer els motius del retard del projecte del nou pont de Xàtiva.

En aquest sentit, l’entitat veïnal «comparteix els axiomes de la CHX: les actuacions incloses en la solució global involucren tots els nivells de l’administració. El compliment dels objectius globals depén de tots i per a implantar les solucions plantejades, en actuacions que són competència d’altres administracions, la CHX serà l’encarregada d’impulsar la signatura d’un protocol/conveni».

Finalment, la Federació recorda que «els alzirencs enguany renovarem els nostres representants polítics en les administracions esmentades i ens assisteix el dret a saber quins són els responsables que no s’arribe al consens necessari per a executar les solucions proposades per la CHX per tal d’allunyar el risc d’inundabilitat a Alzira».

Comparteix

Icona de pantalla completa