Intersindical Valenciana acusa la Conselleria d’Educació, que dirigeix José Antonio Rovira, per haver enviat una instrucció a 221 centres educatius per impedir la continuació dels programes experimentals en valencià, fins ara emparats per l’article 8 de la Llei de Plurilingüisme del Botànic. Aquesta decisió es fonamenta en la nova Llei Rovira, que ordena la seua eliminació per al curs vinent, segons un comunicat d’Intersindical.
Aquesta directiva arriba just dos dies abans de l’inici de les vacances d’agost. Des de l’organisme sindical assenyalen que complica la vida als centres educatius, que es veuen forçats a refer els seus programes lingüístics a «a correcuita si no volen treballar durant l’agost».
La instrucció estableix que els centres han de garantir un mínim del 25% d’ensenyament en les dues llengües oficials i encoratja a incrementar el percentatge d’ús vehicular en anglés, però ho prohibeix pel valencià. Això contradiu els acords de la comunitat educativa d’alguns centres, que havien consensuat augmentar l’ensenyament en valencià, la llengua pròpia dels valencians. Aquesta situació sembla contravenir l’Estatut d’Autonomia, la Llei d’ús i ensenyament del valencià i fins i tot la Constitució espanyola.
La mesura ha estat interpretada com una autèntica «cacera de bruixes» contra l’ensenyament en valencià i contra els acords democràtics i consensuats dels centres educatius. A més, obliga aquests centres a adaptar-se abans del curs vinent al setembre, posant més pressió als equips directius a les portes de les seues merescudes vacances.
El sindicat STEPV ha animat les direccions dels centres educatius afectats a manifestar el seu rebuig davant d’aquesta imposició. El sindicat insta a convocar, a partir de setembre, el Claustre del Centre i el Consell Escolar per tractar la qüestió i a negar-se a complir la instrucció, argumentant que no hi ha temps suficient per a refer el projecte lingüístic del centre durant el que queda del mes de juliol.
Per complir amb les exigències de la Conselleria, diuen que caldria reunir el claustre i el consell escolar per decidir quines matèries i quin professorat ha d’impartir-les en cada una de les llengües imposades. «Aquesta tasca requereix temps suficient i no es pot realitzar a dos dies de l’inici de les vacances, ja que això violenta novament els centres educatius amb mesures a destemps i sense el marge necessari per a estudiar-les, treballar-les i consensuar-les amb el professorat i la comunitat educativa», apunten.