Des de fa uns dies, els consumidors que vagen als supermercats Consum poden adquirir dàtils medjoul -la varietat més comercial- d’origen “Palestina”. Una bandera palestina a l’etiqueta reforça aquesta identificació.
Malgrat que la cooperativa de Silla no ha volgut comentar els motius del canvi, aquest no ha passat desapercebut a molts clients, que ho han expressat als perfils de les xarxes socials. I és que el canvi és rellevant, no només perquè no siga habitual trobar productes provinents de Palestina als nostres comerços, sinó perquè fins ara, els dàtils que es venien a Consum eren d’origen israelià.

Per a Jorge Ramos, portaveu de la campanya BDS, que promou el boicot als productes israelians com una forma de pressió no violenta per acabar amb el sistema d’apartheid i el genocidi contra els palestins, la decisió és una “bona notícia” i recorda que des del BDS porten demanant a Consum que deixe de vendre dàtils israelians “com a mínim dels del 2014”. “Nosaltres ens hi hem dirigit moltes vegades i també hem publicat material i hem fet campanyes específiques, però també sabem que molts socis de la cooperativa i clients els ho han dit de forma particular. I al final aquest tipus de pressió ciutadana acaba funcionant”.
Amb tot, Ramos admet que des de Consum no s’han posat en contacte amb el BDS i que tampoc tenen cap certesa que el canvi s’haja donat per motius polítics, però avisa que “les empreses sempre volen evitar reconèixer que han actuat mogudes per les campanyes. Primer perquè volen evitar veure’s involucrades en conflictes de qualsevol tipus i segon perquè no volen aparèixer com objectius fàcils de pressionar”. Per a Ramos és significatiu “no només que deixen de vendre dàtils israelians, sinó també que en venguen de palestins. Açò no ens ho trobem sovint”, reconeix.








