ACN / València
El ple del Consell ha autoritzat aquest dimecres a l’Advocacia de la Generalitat Valenciana a interposar un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Suprem contra l’acord del consell de ministres del passat 4 de març, que va resoldre repercutir a l’actual govern valencià la multa de 18,9 MEUR imposada per la UE per l’ocultació de 1.800 milions en despeses computables als efectes del dèficit duta a terme pels anteriors governs de Francisco Camps i Alberto Fabra durant període 2008-2011.
La mesura ha estat anunciada en roda de premsa per la vicepresidenta i portaveu Mònica Oltra, que ha responsabilitzat l’Estat per haver demostrat una “greu negligència” de les seues competències i en les seues funcions i “incórrer en responsabilitat per ‘culpa in vigilant'”. En aquest sentit, ha afegit que el govern espanyol havia d’haver garantit la realitat i veracitat de les dades que comunica als organismes europeus i que si no els ha contrastat i corregit ha incorregut en un desistiment de les seues competències i responsabilitats.
Responsables últims
Amb tot, Oltra ha dit que els responsables últims són els responsables polítics que van falsejar les dades i que, una vegada que siga ferma la quantia de la multa, el govern valencià plantejarà a l’Advocacia de la Generalitat Valenciana la possibilitat d’emprendre mesures contra els responsables que han provocat la sanció per part de la Unió Europea.
La responsabilitat és de l’Estat
El passat mes de febrer, la conselleria d’Hisenda i Model Econòmic va presentar al·legacions en les què se sol·licitava arxivar i deixar sense efecte el procediment obert per repercutir l’import de la multa en la Generalitat Valenciana i argumentava que la responsabilitat és de l’Estat, ja que té la competència de supervisió i remissió de les xifres de dèficit a la Unió Europea, particularment a partir de desembre de 2011, quan va entrar en vigor un nou reglament europeu que reforçava els poders per al control del dèficit.
Les dades manipulades es van remetre al govern espanyol entre gener i abril de 2012, però la necessitat del govern valencià d’acollir-se al Mecanisme Extraordinari de Finançament per al Pagament a Proveïdors va obligar a aflorar els citats 1.891 milions de despesa sanitària oculta.
Després de la remissió de l’escrit del Consell, el passat 4 de març el consell de ministres va adoptar la decisió de repercutir els 18,9 MEUR de la multa de la UE a la Generalitat Valenciana per entendre que la responsabilitat és exclusiva del govern valencià, una sanció que ve imposada per la manipulació de les dades del dèficit que van realitzar els anteriors governs de Camps i Alberto Fabra.
