Els senadors de Compromís, Carles Mulet i Dolors Pérez, han registrat al Senat una moció oposada a la que la setmana passada va aprovar en solitari el PP a la cambra alta en defensa de les diputacions.
La moció de la coalició, segons informen al seu comunicat, insta el govern estatal a iniciar els tràmits necessaris, incloent les modificacions legals oportunes, per a suprimir les diputacions provincials per ser aquestes institucions innecessàries, de dubtós funcionament democràtic i excessivament costoses per a l’erari públic.
A més, insta a prendre les decisions oportunes perquè es mantinguen els serveis que les diputacions presten als municipis, per delegació d’aquests, passant provisionalment a dependre dels governs autonòmics, que els podran administrar mitjançant les seues delegacions i els Serveis Territorials de les diferents conselleries.
Referents
Compromís recorda que la divisió de l’Estat espanyol en diputacions provincials es va idear en el procés constituent de Cadis en 1812, que va organitzar el territori en 31 províncies. En 1833, Javier de Burgos estableix la divisió provincial d’Espanya, amb una estructura pràcticament idèntica a la que existeix ara. “La realitat històrica d’aquest Estat plural, hui en dia, dista molt d’una estructura pensada en i per 1812. Al segle XIX una Espanya rural, amb males comunicacions, dificultava molt l’organització territorial i es va optar per dividir el territori de la manera que llavors es va estimar oportuna d’acord a les possibilitats d’aquella època”, segons explica Mulet.
Carles Mulet. Foto: Compromís.
Segons el senador de Compromís, Carles Mulet, “des d’aleshores, l’Estat ha anat avançant i hem creat un Estat de les Autonomies, on aquestes noves realitats polítiques i administratives assumeixen plenament les funcions per a les quals foren creades les diputacions”. A més, afegeix: “En la majoria de casos, són les diputacions les que acorden, amb altres, constituir-se en comunitats autònomes (com és el cas valencià) on, amb l’arribada de la transició, són les diputacions provincials les que acorden crear l’anomenat “entre preautonòmic”, futura Comunitat Autònoma”.
Al comunicat de la coalició continuen argumentant que “s’ha incorregut en el vici d’exercir competències que no són pròpies per a justificar la seua existència, com la promoció turística, la política cultural o, fins i tot, la creació d’una realitat territorial “espacial””.
En molts territoris s’ha optat per dotar de contingut a les entitats comarcals, molt més properes als ciutadans i, de nou, l’estructura que sobra entre el municipi, la comarca i la comunitat autònoma, és la Diputació. No es tracta, però, de desmerèixer ni menyscabar el possible paper històric que han pogut tenir les diputacions per la prestació de serveis, però des del desplegament de l’actual model, “no tenen sentit”.
