El senador territorial de la coalició, Carles Mulet, ha presentat una moció a la Cambra Alta per tal d’exigir al nou govern que es retornen els papers valencians de Salamanca, tal com s’explica al comunicat de Compromís s’insta el Govern espanyol a tornar “la documentació robada pels colpistes als valencians”.
Mulet “ha recordat que qui vulga estudiar la història recent del seu poble o d’algunes entitats, no té a la seua mà la documentació vital i ha de desplaçar-se a la ciutat castellana”. A més, tal i com fa referència la coalició al seu comunicat, existeix un precedent a Catalunya que “des de fa anys està sent un referent en la lluita per la justícia històrica dels pobles valencians”.
Al text de la moció presentada pel senador territorial s’explica que “el 26 d’abril del 1938 els colpistes creaven a la ‘Delegación del Estado para la Recuperación de Documentos’, encarregada de requisar tota la documentació d’organismes republicans, partits, sindicats, ‘desafectos al Movimiento nacional y que sean susceptibles de suministrar al Estado información referente a la actuación de sus enemigos’.”
L’argumentació de la coalició continua concretant que “Entre 1938 i 1943 hi ha constància que, almenys, huit vagons de ferrocarril amb més de 80 tones de documents, llibres i revistes foren enviades des de Vinaròs, Castelló, València i Alacant cap a l’Arxiu de Salamanca”.
Paper de Salamanca.
A més, al text es fa una enumeració dels ajuntaments valencians que van partir “l’espoli dels seus papers”: Alacant, Alaquàs, Albocàsser, Alcalà de Xivert, l’Alqueria de la Comtessa, Bellreguard, Beniarjó, Benicarló, Benicàssim, Benigànim, Benimodo, Benissa, Benirredrà, Bicorb, Bocairent, Borriol, Bugarra, Cabanes, Castelló de la Plana, Cases Baixes, Cinctorres, Gavarda, Godella, Guardamar, Montesa, Oliva, Ontinyent, la Pobla Tornesa, Polinyà de Xúquer, Rossell, Salem, Sant Joan de Moro, Sollana, Terrateig, Torreblanca, Traiguera, València, Vilafamés, Vilafranca, Vila-real, Vinaròs, Xàtiva, Xàbia i Xiva. També ho patiren “particulars, entitats polítiques i sindicals”.
Compromís matisa que aquesta documentació “va servir en molts casos per condemnar a mort milers de persones o iniciar una repressió brutal” i continuen afirmant que actualment “els referents als pobles, entitats i institucions valencianes continuen segrestats, al contrari del que ha passat amb altres que han pogut aconseguir-ho, continuen en Salamanca, lluny dels seus legítims propietaris”.
La restitució parcial que ha obtingut Catalunya, “tot i ser òbviament legítima i un precedent al qual acollir-se, no pot provocar ara un greuge comparatiu, i el Govern Central no pot estar a l’espera de peticions parcials per retornar o no als seus legítims propietaris la documentació furtada, ja que l’actual situació acaba legitimant aquesta realitat i convertint l’actual administració com a hereva de la dictadura”, segons la coalició explica a la moció.
Recordatori
Al text Compromís recorda que el 17 de maig del 2004 “les Corts Valencianes, per unanimitat, en una comissió, amb els vots del Grup Parlamentari del Partit Popular, se sol·licità la devolució dels papers valencians requisats en Salamanca, petició que es feia emparant-se en el que diu la Llei de Patrimoni Cultural Valencià. Dissortadament aquest treball no va donar cap fruit”.
“Segons els historiadors i especialistes, fins a 80 tones de papers valencians s’amunteguen a Salamanca, diversos documents que afecten a ajuntaments, entitats, particulars…”, conclou la moció presentada pels senadors de Compromís.
