Liquidació de 2015- Superàvit. 7.269.619. Remanent de tresoreria.- 6.031.900.
Els resultats de la liquidació de 2015, deixen veure que, malgrat no tenir pressupost, cosa que és perentòria en aquest ajuntament, el resultat de 2015 ha sigut positiu i s’ha millorat en la gestió económica respecte d’anys anteriors.
Per una banda el nivel d’endeutament ha sigut del 42,4% per baix del 51,72% de 2014, i l’estalvi net també haa millorat ascendint a un percentatge del 14,14%, per damunt del 8,1% de 2014. Açò significa que ens trobem lluny del 110% de capacitat d’endeutament que permet la llei d’hisendes locals i del 75% que iintrodueix la LRSAL.
Igualment els resultats de la liquidació pressupostària han fet palés l’existència d’un superávit de 7.269.619 €, no obstant això, la capacitat/necessitat de finançament és negativa en 120.000 euros, encara que s’espera que aquesta capacitat de finançament siga positiva quan s’acumule el total d’organismes que depenen de l’Ajuntament Consell Agrari i SAG.
El nivel de despesa corrent s’ha situat en poc més de 57 milions d’euros, incloent-hi els 5 milions de les sentències, el que situa el nivell de despesa corrent en 52 milions d’euros. Aquestes sentències han provocat l’incompliment de la regla de la despesa, cosa que s’havia previst al PEF i per això s’havia declarat una indisponibilitat de 2 milions d’euros dintre del mateix.
A aquestes xifres s’ha d’afegir el remanent de tresoreria, el qual s’ha situat en 6.031.900 euros, el qual l’Ajuntament podrà destinar a cancel·lar deute, inversions financerament sostenibles i fer front també a despeses generals, si en les projeccions de 2016 es compleixen els criteris d’estabilitat pressupostària. S’ha de tenir en compte que està previst per la llei que eixe remanent cobrisca, en primer lloc aquelles partides de despesa que passen d’un any a altre i que queden contabilitzades en la partida 413, que en 2015 es situa al voltant d’un milió d’euros. Açò deixa disponible una quantitat d’aproximadament 5 milions d’euros que poden destinar-se a inversions financerament sostenibles i a despeses generals, donat que s’ha geerat un canvi legislatiu que ho possibilita.
No obstant s’ha de tindre en compte que per a poder realizar aquestes accions s’han de complir els principis d’estabilitat pressupostària, dels quals en aquest momento no en complim dos, el de capacitat de finançament, que previsiblement es complirà en la consolidació del grup de l’ajuntament (SAG, Consell, Ajuntament) i el de la regla de la despesa, la qual queda circumscrita al Pla Econòmic Financer aprovat i que marcarà les limitacions de l’ús d’aquest remanent. Si les projeccions de 2016 respecte a la regla de la despesa, ens situen dintre dels paràmetres d’estabilitat, podrem disposar fins i tot de la totalitat d’aquest remanent d’una forma ajustada i sanejada.
Declaracions regidora hisenda “La intenció de l’equip de govern és destinar aquest remanent a l’atenció de les necessitats de la gent: per una banda podem cobrir les despeses generals que s’havien pressupostat en un principi, donat que la diferencia entre el pressupost que es pretenia aprovar i el prorrogat hi havia una diferència d’al voltant d’un milió d’euros. Mitjançant modificacions de crèdit podrem arribar a atendre les necessitats de les persones, en materia social i d’ocupació que la prórroga de pressupost ens impedia. D’altra banda podem desenvolupar l’aplicació d’inversions financerament sostenibles que generen el màxim d’ocupació possible, tal i com s’ha fet en anteriors plans d’ocupació, però amb la cobertura legal i financera que fins ara no es tenia per no complir les regles d’estabilitat pressupostària.”
“El problema de l’ajuntament, és que no pot reflectir una situación económica bona, que el permeta afrontar projectes i inversions importants i necessàries en el nostre municipi, per culpa de la no aprovació de pressupostos, que fa que allò que es declara que es va a gastar (o ingresar), no tinga res a veure amb allò que després ocórre en realitat i que ens impedeix tindre un seguiment transparent dels comptes municipals. Podríem afirmar que la pràctica és bona (liquidacions i tresoreria) però la teoría és un desgavell, per culpa de la manca de col·laboració de l’oposició. A dia d’avuí, encara que semble mentida, pel bloqueig continuat que vivim, l’interesa molt més a l’oposició tindre pressupost que no al govern, per què almenys tindrien major possibilitat de fiscalització, amb el temps opcions perdudes com les de ciutadans demostren la seua torpessa i manca d’experiència. No obstant això, aquest equip de govern a diferència de l’anterior, persegueix l’excel·lència i la major transparencia possible en les finances municipals i per això cal un pressupost, per poder afrontar una gestió fiancera sense l’amenaça de l’intervenció dels organs de fiscalització de conselleria”.
Compromís per Sagunt

