Acabar amb les tanques abandonades d’obres públiques, objectiu d’una moció de Compromís

Els ciutadans prefereixen més serveis i menys retallades i canviar la propaganda institucional per l’efectivitat i la qualitat en el paisatge

Compromís ha presentat una moció en què reclama una regulació al Govern respecte les tanques institucionals en què s’informa de l’autoria d’una obra, el preu d’adjudicació o les empreses adjudicatàries, entre d’altres aspectes. El nostre territori està ple de tanques publicitàries que anuncien o anunciaven actuacions i obres de les diferents administracions, de Ministeris o empreses públiques, com ara la construcció o reforma d’un centre educatiu, la construcció i actuacions en un centre de salut, la construcció o adequació d’un vial, o fins i tot les actuacions incloses en el ‘Pla E’.

Aquestes tanques podrien tenir en el moment de la seua col·locació una justificació per informar els ciutadans de les futures actuacions a realitzar. Algunes d’aquestes actuacions no s’han arribat a materialitzar i no es té cap data ni compromís per fer-les. D’altres, es van fer fa molts anys, però els panells segueixen al mateix lloc, alguns fins i tot des de fa més d’una dècada de la finalització de l’actuació que s’anunciava. Moltes d’aquestes tanques tenien, a més, uns costos molt importants que queden ara en els carrers com fòssils, simples residus.

“Aquests panells pateixen el desgast pel pas del temps i la intempèrie. Es descoloreixen, s’oxiden i embruten el paisatge. Els ciutadans prefereixen més serveis i menys retallades i canviar la propaganda institucional per l’efectivitat i la qualitat en el paisatge. Per tot això, seria important inventariar els panells i tanques informatives anunciadors d’obres i actuacions de l’administració central, que encara estiguen instal·lats tot i estar desfasada la seua información”, ha assenyalat el senador Carles Mulet.

Seria igualment interessant que s’elaboraran propostes d’aprofitament per part de les administracions implicades d’aquells panells ubicats en llocs aptes per incloure informació d’interès públic o la seua cessió a les administracions locals per a usos similars. També suposaria un profit que es subhastaran totes les tanques inventariades que anuncien obres passades o les que anuncien actuacions que no tinguen possibilitats de dur-se a terme i que no puguen reutilitzar per incloure informació d’interès general, per poder ser reciclades com panells publicitaris de negocis locals, o per vendre-les com a ferralla i treure’n així un rendiment econòmic abans que es facen malbé per complet i puguen fer mal a algú.

Estem parlant d’un costum que no té cap utilitat en molts casos, sent pura propaganda institucional amb una visió molt patrimonialista de les obres públiques, com si els ciutadans haguerem de retre després homenatge al ministre o alt càrrec que està al capdavant d’aquest departament. I aquestes tanques tenen un cost econòmic i ambiental gran que, les pague qui les pague en primera instància, acaba sortint sempre dels diners públics.
Per tant, s’hauria de regular la col·locació d’aquestes tanques, la mida, la informació bàsica que ha de contenir o el seu període de vida als carrers, etc.

Per tot això es proposa la següent moció:

PRIMER: El Senat insta el Govern a inventariar els panells i tanques informatives anunciadores d’obres i actuacions de l’administració general de l’Estat, que encara estiguen instal·lades tot i estar desfasada la seua informació.

SEGON: El Senat insta el Govern a elaborar una proposta d’aprofitament per part de l’administració d’aquells panells ubicats en llocs aptes, per incloure informació d’interès públic o la seua cessió a les administracions locals per semblants usos.

TERCER: El Senat insta el Govern a presentar a subhasta totes les tanques inventariades que anuncien obres passades o les que anuncien actuacions que no tinguen possibilitats de dur-se a terme, i que no puguen reutilitzar per incloure informació d’interès general, per poder reciclar el seu ús com panells publicitaris de negocis locals, o per vendre’ls com a ferralla i treure així un rendiment econòmic abans que es facen malbé del tot.

QUART: El Senat insta el Govern a elaborar una regulació, racionalització del seu ús i en la mesura del possible d’eradicació d’aquestes instal·lacions que, en la immensa majoria dels casos, no aporten informació imprescindible.

Senat

Comparteix

Icona de pantalla completa