Aquest dimecres Compromís oferia una roda de premsa en què anunciava dues declaracions institucionals, una a la Diputació i l’altra a l’Ajuntament d’Alacant, per a instar la Generalitat Valenciana a adjudicar, «de forma immediata», el projecte de l’estació intermodal d’Alacant, consensuat amb ADIF –entitat que gestiona les infraestructures ferroviàries i que depèn del Ministeri de Transports– i que resta pendent de l’adjudicació de les obres corresponents, que s’havien d’iniciar abans d’acabar l’anterior legislatura.
El projecte va ser plantejat allà pel 2003, poc abans que el TRAM d’Alacant començara a funcionar per a connectar, a través del tramvia, el centre de la ciutat amb la platja de Sant Joan i amb el Campello, amb Benidorm i amb altres localitats de la Marina, així com també posteriorment amb la zona nord de la ciutat fins arribar a Sant Vicent del Raspeig.
En aquell moment, Juan Vicente Dómine, actual secretari valencià d’Infraestructures i Transports amb el PP i principal inspirador del TRAM amb el conseller José Ramón García Antón, que va morir al 2009, va plantejar el projecte d’una estació intermodal a l’actual estació terminal de Renfe. La crisi financera de finals d’aquella dècada va aparcar la idea fins que el Botànic la va ressuscitar, tot i que no la va culminar.
El projecte, de 130 milions d’euros, es desenvoluparia baix del que es coneix com la plaça de l’Estrella, a tocar de l’esmentada estació de Renfe i ubicada entre les avingudes de Salamanca, d’Òscar Esplà, de Maisonnave i d’Aguilera, al centre d’Alacant. Es faria de tal manera que el trànsit no quedaria tallat en aquest tram i serviria per a augmentar les línies del tramvia, les freqüències i la seua futura expansió cap a Mutxamel i Sant Joan d’Alacant a través de la inversió més important de la Generalitat els últims anys. La culminació consistiria en una estació passant per a Alacant connectada amb la de Renfe i que enllaçaria, també, amb infraestructures tan importants com l’aeroport d’Elx-Alacant, una reivindicació històrica d’ambdues ciutats.
L’estació intermodal, inspirada pel PP durant l’anterior etapa de govern i beneïda pel Botànic, va comptar recentment amb el dubte inesperat de l’alcalde d’Alacant, Luis Barcala (PP), qui va suggerir que potser no es duria a terme després de totes les inversions anunciades afirmant que potser «calia repensar l’estació». Aquestes declaracions van generar tals conseqüències que el president Carlos Mazón, del seu mateix partit, va desmentir l’alcalde d’Alacant i va dir que el projecte de la intermodal «es mantindria en la seua totalitat», paraules a les quals no va respondre l’Ajuntaemnt.
Aquesta estació resta a l’espera que s’adjudique l’empresa que haurà de desenvolupar les obres per a construir-la. Mazón no va deixar escapar l’oportunitat d’assenyalar Adif per no signar uns permisos que, segons el president valencià, l’entitat que depèn del Govern espanyol ha de signar, fet que va ser immediatament desmentit pel delegat de l’executiu estatal a Alacant, el socialista Carlos Sánchez Heras. De fet, la mateixa Conselleria d’Infraestructures, liderada per Salomé Pradas (PP), ha anunciat que frena l’adjudicació fins que Adif no signe un acord sobre el sòl en què s’ha de desenvolupar l’obra, mentre que el Ministeri demana a la Generalitat un esborrany amb les subsanacions que li va imposar per a poder desbloquejar l’operació.
Des de Compromís, coalició que ha posat la necessitat d’acabar el projecte sobre la taula, han assegurat que estaran «atents perquè no s’ature». «No pot ser que canvie el projecte perquè haja canviat el Govern», expressa Natxo Bellido, secretari de la coalició a la ciutat d’Alacant. El mateix grup polític interpreta que amb aquesta estació la ciutat quedaria interconnectada de manera «ràpida i eficaç», per la qual cosa demanen iniciar les obres a inicis del 2024. Durant l’anterior legislatura, el Botànic va licitar el projecte i les obres amb ADIF i l’Ajuntament d’Alacant va validar el projecte a través d’un ple.


