La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat ha iniciat les obres de connexió de la Via Xurra amb la Via Verda d’Ojos Negros, que generarà un itinerari per a ciclistes i vianants continu de 107 quilòmetres al País Valencià, des de València fins al Toro (l’Alt Palància) que, sumat al tram aragonès de la Via Verda d’Ojos Negros, que té uns 92 quilòmetres, suposarà un itinerari continu de via verda que arribarà als 200 quilòmetres, el de més longitud de tot l’Estat.
Segons ha destacat la secretària valenciana d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat, María Pérez, aquesta actuació, finançada per la Unió Europea amb els fons Next Generation a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, compta amb un pressupost de 2,17 milions d’euros i consisteix en la construcció d’un nou tram de la Via Verda d’Ojos Negros fins a Sagunt (el Camp de Morvedre), així com la seua connexió, mitjançant un ramal entre Puçol (l’Horta Nord) i Sagunt, amb la Via Xurra.
En la presentació de les actuacions previstes per a enllaçar aquestes dues vies verdes, María Pérez ha explicat que «amb la construcció d’aquest nou tram, que abasta els termes municipals d’Albalat dels Tarongers, Gilet, Sagunt (el Camp de Morvedre) i Puçol, la Conselleria connectarà dues potents vies verdes: la d’Ojos Negros, que, procedent des de la província de Terol, discorre des del Toro fins a Albalat dels Tarongers, i la Via Xurra, entre València i Puçol».
Aquesta actuació consta de dos trams diferenciats: d’una banda, es prolonga la Via Verda d’Ojos Negros fins a la rodalia del nucli urbà de Sagunt, i d’una altra es construeix un ramal de connexió amb la Via Xurra, recolzat sobre la via pecuària del Camí de Llíria, entre Sagunt i Puçol, de manera que les dues vies verdes quedaran enllaçades. La longitud aproximada de l’actuació és de 15,5 quilòmetres.
El nou itinerari discorre pràcticament tot per camins ja existents o per les restes de l’antiga plataforma del ferrocarril de Sierra Menera, que pràcticament ha desaparegut a causa de la instal·lació de diverses infraestructures. De l’antiga plataforma únicament es conserven dos trams, un d’aproximadament 1.165 metres paral·lel a l’A-23 al terme municipal d’Albalat dels Tarongers, que inclou en el seu recorregut un túnel, i un altre al terme municipal de Sagunt, d’uns 1.300 metres.
L’itinerari projectat aprofita al màxim aquests trams romanents de l’antiga via minera. Únicament en tres trams de reduïda longitud es procedirà a l’obertura d’una nova plataforma. Les obres consisteixen essencialment a adequar els camins existents per a aquest nou ús, reparant el paviment, millorant el drenatge i abalisar on siga necessari, a més de dotar de senyalització per a ciclistes i vianants arreu de tot el tram.
Les actuacions de major rellevància són la construcció d’una passarel·la sobre la carretera que uneix l’autovia V-23 amb Albalat dels Tarongers, l’adequació de l’antic túnel ferroviari que es troba també en aquest terme municipal i la recuperació d’un tram del traçat original ferroviari a Sagunt, al costat del qual se situarà una àrea de descans en la seua connexió amb l’Antic Camí de Llíria.
Les obres s’han iniciat al terme municipal d’Albalat dels Tarongers, i avancen cap al sud-est. Els treballs inicials consisteixen en el rebuig i desbrossament del traçat, per a prosseguir amb la resta dels treballs. També s’actuarà en el túnel, adequant-lo i il·luminant-lo per a millorar la seguretat dels usuaris. En paral·lel, s’està fabricant en taller l’estructura metàl·lica, la fonamentació de la qual en començarà la construcció en breu.

