Diari La Veu del País Valencià
Fa 60 anys van començar a Barcelona els Matinals de Romea-Show, que van acollir concerts de la Nova Cançó

El febrer del 1963 Frederic Roda va crear al teatre Romea de Barcelona un nou tipus d’espectacle: els Matinals de Romea-Show, on, a part de músics de jazz, hi actuaven cantants vinculats a la Nova Cançó: Grau Carol i Salvador Escamilla, juntament amb Remei Margarit, Josep Maria Espinàs i Miquel Porter. Tot això sota el lema: «Veus noves i noves melodies per a gent nova».

Els inicis de la Nova Cançó

El gener de 1959, Germinabit, circular de la Unió Escolania de Montserrat, publicava un article de l’advocat Lluís Serrahima titulat «Ens calen cançons d’ara». Al règim franquista no li va fer cap por perquè es tractava d’una petita revista de difusió molt limitada.

El mateix any, al País Valencià, Raimon, que ni ha llegit l’article ni sap res de les reunions en què setmanalment Miquel Porter i Lluís Serrahima comencen a escriure cançons, compon Al vent.

El gener del 1961 Miquel Porter va editar uns fulls amb sis cançons noves i el febrer Josep Tremoleda va organitzar dues matinals de ball. A partir de llavors es produeixen els concerts inicials d’Els Setze Jutges al Centre Lleidatà de Barcelona. En poc més d’un any es van bastir les bases sobre les quals es va sustentar la Nova Cançó. Els Setze Jutges van anar acollint nous intèrprets fins a arribar al nombre que els donava el nom.

Va ser Josep Maria Espinàs qui va posar el nom d’Els Setze Jutges apel·lant un tret de genuïnitat lingüística, un objectiu d’anàlisi crítica de la societat del seu temps i una voluntat d’acció col·lectiva.

El maig de 1962 es va posar a la venda el primer disc de la Nova Cançó: Espinàs canta Brassens i un de ballables cantat per Grau Carol que recollia algunes peces estrenades al Centre Lleidatà.

A la fi del mes de desembre es va dur a terme el primer enregistrament dels Jutges amb les seues pròpies cançons, un fet que va permetre copsar la diversitat de tendències: conjunt musical, conjunt vocal, cantautor, intèrpret d’èxits d’altres autors, etc.

Després de la creació dels Matinals de Romea-Show, el gener del 1964 Ràdio Barcelona, amb Salvador Escamilla, va iniciar el programa Radioscope en connexió amb totes les emissores de Catalunya i Balears. A més de fer les funcions de cercatalents, Escamilla actuava en públic com a cantant i enregistrava discos amb adaptacions al català de cançons del teatre musical de Broadway i de la pel·lícula Mary Poppins.

Comparteix

Icona de pantalla completa