El sindicat docent STEPV reclama la retirada del decret d’homologació del reconeixement de la competència lingüística de valencià en considerar que «no hi ha marge de negociació» amb els representants dels treballadors per ser fruit d’un «pacte polític» entre les conselleries d’Educació (Compromís) i Funció Pública (PSPV).

En la Taula Sectorial d’Educació d’aquest dimarts s’ha analitzat el decret, presentat fa uns mesos, pel qual es regula el reconeixement de la competència lingüística de valencià per a l’homologació dels estudis mitjançant l’equivalència amb el nivell C1 si l’alumnat de Batxillerat obté un 7 o més de nota mitjana, entre altres homologacions.

Segons STEPV, el director general de Política Lingüística, Rubén Trenzano, ha explicat en la sessió que la proposta de decret és fruit de l’acord entre la conselleries de Funció Pública i Educació, pel qual es regularà també la competència lingüística en la funció pública juntament amb l’homologació en el sector educatiu. És a dir, hi ha dos decrets, el de funció pública i el que s’ha negociat aquest dimarts, que van en paral·lel i que ja estan pactats entre les dues conselleries.

Per tant, el sindicat adverteix que «no hi ha cap marge de negociació perquè el decret respon a un pacte polític», la qual cosa li ha portat a mostrar la seua «indignació» a la Taula Sectorial. Segons el parer del sindicat, com que el decret modifica condicions laborals del professorat, no és suficient que passe per la Taula com un pur tràmit informatiu, sinó que s’ha de poder negociar. En cas contrari, avisa, és una «burla» als sindicats, a les taules de negociació i al professorat al qual representen.

Així i tot, STEPV ha demanat la retirada del decret per diversos motius. El primer és no disposar d’una avaluació de l’aplicació del PEPLI (Programa d’Educació Plurilingüe i Intercultural), que segons la Llei de Plurilingüisme s’ha de realitzar als quatre anys de la seua aplicació per a avalar aquesta proposta.

Una altra de les raons és que es proposa una ampliació de la Llei de Plurilingüisme mitjançant un decret que eleva l’homologació del nivell B2 al C1, quan «a penes s’ha aplicat la llei en el sistema educatiu perquè aquest és el segon curs en què s’aplica el PEPLI en Batxillerat».

També considera que «no hi ha cap justificació pedagògica, lingüística o sociolingüística» que avale la modificació dels nivells de certificació. «El professorat de valencià tindrà una responsabilitat que no li correspon i una pressió terrible sobre la seua esquena», alerta. STEPV esgrimeix que l’aplicació de la mesura serà molt diferent segons el territori i la titularitat del centre, a més d’assenyalar que «no és responsabilitat de Secundària i Batxillerat homologar o acreditar competències lingüístiques perquè ja hi ha altres etapes educatives i organismes que ho fan», han justificat.

I afegeixen que «el currículum de valencià és molt més extens que les competències en comprensió i expressió oral i escrita i la mediació (MECRL) i no està pensat per a atendre les exigències del MECRL. El professorat de valencià hauria de prescindir de la majoria de currículum per a garantir que el seu alumnat obté els nivells proposats en el decret, fet que seria il·legal», sostenen.

És més, l’organització sindical assegura que «posar en aquesta tessitura al professorat és violentar-lo», cosa que ni accepta ni tolera, i recorda que hi ha aspectes de la Llei de Plurilingüisme que no s’han desenvolupat i són «urgents», com ara l’atenció a l’alumnat nouvingut o els aspectes metodològics i els processos d’avaluació de la intervenció didàctica a l’aula.

En definitiva, segons el seu parer, aquest decret repercuteix negativament en el prestigi social de la llengua i no contribuirà al seu ús social, aspecte sobre el qual veu necessària «una intervenció real i urgent per a evitar la greu reculada social del valencià».

Segons STEPV, el responsable de Política Lingüística ha intentat justificar la proposta, al·legant que el currículum de valencià en Batxillerat va més enllà dels requisits establerts pel MECRL i que altres comunitats autònomes amb llengua pròpia ja ho tenen regulat, a més de negar que el professorat patirà pressió en l’aplicació d’aquesta mesura.

El sindicat ha aportat a la Taula Sectorial el manifest que estan signant departaments de Valencià d’alguns instituts, en el qual es rebutja el decret en la mateixa línia. També ha convocat una assemblea telemàtica aquest dimecres 1 a les 18 hores per a tractar la proposta de decret i acordar accions per a manifestar el rebuig del professorat.

Comparteix

Icona de pantalla completa