L’alcalde de València s’ha referit també a la voluntat d’ampliar les línies de l’EMT

ELS ALCALDES DE VALÈNCIA I ALACANT DEMANEN A LA GENERALITAT QUE RESPECTE ELS ACORDS LOCALS SOBRE L’OBERTURA DE COMERÇOS EN DIES FESTIUS

L’alcalde Joan Ribó s’ha reunit hui amb l’alcalde d’Alacant, Gabriel Echávarri, que ha aprofitat per a explicar de primera mà la posició del govern local alacantí sobre la liberalització d’horaris comercials.

La trobada ha servit per a abordar la situació dels horaris comercials en cada ciutat i, des del respecte a l’autonomia local de cada municipi, Joan Ribó ha explicat el model seguit per la ciutat de València, on els objectius han sigut, d’una banda, la reactivació del comerç de proximitat, i la conciliació de la vida laboral dels treballadors de les grans superfícies. En este sentit, Ribó ha explicat la posada en marxa del Consell Local de Comerç per part del regidor del ram, Carlos Galiana, així com les negociacions, fruit de les quals s’arribà a un consens entre tot el sector per a reduir de 5 a 2 les zones de gran afluència turística (ZGAT) on hi ha llibertat horària per a les grans superfícies que, a més, es compromenten a reduir fins a una forquilla de 12-14 dies el màxim de festius anuals que podrà treballar un empleat d’estos centres. A més, les grans superfícies es comprometen a acomiadar cap treballador en el marc negociador d’este assumpte.

D’altra banda, els dos alcaldes han fet públics els seus desitjos que la Generalitat sancione els acords dels municipis amb les entitats locals de comerç. Segons Ribó, “és imprescindible que la Generalitat respecte els acords a què arriben les diferents ciutats; la Comunitat Valenciana és molt diversa i cada ciutat té la seua pròpia dinàmica”. Sobre este tema, Echávarri ha afegit: “No és el mateix València que Alacant, ni el mateix Alcoi que Benidorm. Les taules rases no són bones, sobretot si no s’escolta el sector ni els treballadors”.

L’alcalde de València ha insistit en la necessitat que el Consell aprove ràpidament l’acord sobre festius comercials a què s’ha arribat pràcticament per unanimitat en l’última reunió del Consell Local de Comerç: “S’havia decidit tancar el comerç el 19 de març i encara no tenim l’acord. És possible que es tanque, però voldríem que fóra com a conseqüència d’una decisió sancionada per la Generalitat”.

EMT

A preguntes dels periodistes, Joan Ribó ha afirmat que “no hi ha problema que les línies de l’EMT arriben a localitats com Mislata o Paterna i estem disposats a arribar a acords, però el que no podem fer, com qualsevol ciutadà entendria, és pagar un servici que es presta a una altra localitat. Eixos pobles han de pagar la part proporcional de les despeses”. Així ha explicat l’alcalde de València la voluntat de l’Ajuntament per a arribar a acords amb altres poblacions, sempre que els costos no recaiguen únicament en els contribuents de València, sinó que siguen compartits amb aquelles poblacions a les que es podria prestar un servici. “Fins i tot”, ha dit Ribó, “alguns dels municipis que demanen el servici tenen un deute molt menor que el de l’Ajuntament de València”.

L’Ajuntament de València ha reclamat en nombroses ocasions la necessitat de crear un organisme metropolità que contribuïsca, per exemple, a la consecució d’un contracte-programa amb el govern central per a millorar la mobilitat dels habitants d’esta àrea.

L’alcalde de València ha insistit que seria un frau per als veïns pagar un servici a un altre municipi: “És com si jo demanara a una altra localitat que em pagara l’enllumenat públic. Podem consensuar, intentar arribar a acords i estudiar alternatives, però els altres municipis han de contribuir”. Ribó ha explicat que des de l’Ajuntament s’ha fet una estimació en funció dels costos de l’EMT i els quilòmetres recorreguts pels autobusos, encara que ha assegurat que no tenen problema perquè els mateixos consistoris facen les seues anàlisis objectives demanant assessorament a experts, “a partir de les xifres de l’EMT que estan clares”.

Comparteix

Icona de pantalla completa