Així ho ha manifestat en la seua visita al grup d’habitatges de promoció pública de Paiporta, on ha estat acompanyada per la directora general de l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat (EIGE), Blanca Marín, l’alcaldessa de la localitat, Isabel Martín, la regidora de Benestar Social, Maribel Albalat, així com per representants de l’Associació de Veïns carrer LHorta.
Facilitar l’accés a un habitatge digne era un dels compromisos adoptats per la consellera i aquestes dades demostren aqueix esforç. Salvador ha assegurat que la política d’habitatge “és la nostra prioritat i per açò hem començat una nova etapa de dignificació del parc públic i estem desenvolupant totes les mesures a través de EIGE”.
Per a dur-les a terme, ha comentat, “estem en col·laboració permanent amb els alcaldes dels municipis on tenim habitatges perquè, d’una vegada per sempre, el més important és el condicionament d’un parc públic que ha estat abandonat durant 20 anys per part del PP”.
La consellera ha destacat que el nou Consell, conscient de la dramàtica situació que viuen les famílies davant la pèrdua d’una llar, ha adjudicat 30 d’aquests pisos a persones que havien patit una execució hipotecària. Així mateix, altres 13 es van destinar a dones víctimes de violència de gènere, “perquè estem ajudant a col·lectius que es troben en risc d’exclusió social”.
Destacar que la Conselleria està treballant en la reparació d’un altre centenar d’habitatges socials, concretament 108, que disposa en diversos municipis de la Comunitat i que preveu lliurar pròximament.
María José Salvador ha recordat que durant 2016 la Conselleria invertirà 6,5 milions per a reformar 500 de les 700 habitatges disponibles en el parc públic, però que estan en condicions d’impossible habitabilitat. D’elles, 250 es reformaran en el primer semestre i les restants en el segon semestre. “En aquesta partida també es faran obres d’emergència, ja que ens hem trobat un parc públic amb unes condicions molt dificultoses en el qual es produeixen urgències que cal atendre”.
Fins al moment, la Conselleria ja ha invertit aproximadament un milió d’euros per a dur a terme reparacions en els habitatges recuperats i actuacions en els elements comuns dels edificis.
Una vegada reparades, la Conselleria i els Serveis Socials dels ajuntaments són els encarregats d’assignar-les tenint en compte la llista de demandants. En aquest punt, la col·laboració entre les dues administracions és fonamental per a millorar la resposta a les necessitats de cada municipi. Des del mes d’agost, els responsables de la Conselleria han mantingut més de 60 reunions amb representants municipals.
En aquest sentit, la consellera ha destacat el paper tan important que exerceixen els Serveis Socials. “No solament cal reformar els habitatges, també cal treballar en matèria d’integració social i de coresponsabilitat de l’ús d’aquests habitatges. I aqueixa tasca també l’hem iniciat conjuntament amb els ajuntaments”, ha declarat.
Precisament, la consellera s’ha reunit avui amb l’alcaldessa de Paiporta per a analitzar la situació del parc d’habitatges socials en aquest municipi i s’ha procedit a l’adjudicació de dos habitatges a les famílies seleccionades. Es tracta de les primeres que es lliuren a Paiporta en aquesta legislatura i han suposat una inversió d’uns 15.000 euros. A més, en breu està prevista la cessió d’un altre habitatge que s’està reparant.
En la seua intervenció, la consellera ha ressaltat com el nou model de política d’habitatge deixa patent la priorització dels col·lectius més vulnerables i una aposta ferma per dignificar la política pública d’habitatge, posant a disposició tots els recursos disponibles. Per aquest motiu el novembre passat presentara el Pla de Dignificació de l’Habitatge Social, que inclou deu mesures de xoc. Entre elles destaca una campanya per a informar a les famílies de l’existència de bonificacions.
La consellera ha recordat com en el primer Ple del Consell es va acordar que no es produïra cap desnonament en el parc públic a persones que no podien fer front al seu lloguer a causa de situacions econòmiques sobrevingudes. En aquest sentit, ha comentat que s’està treballant en la normalització dels habitatges perquè les famílies puguen fer front als lloguers, que són adaptats a la seua capacitat adquisitiva.
“És molt important que la gent conega que es pot beneficiar d’aquestes ajudes per a acabar així amb l’abandó que ha patit l’habitatge públic, on es mantenia desinformada a la gent. D’ací el nostre esforç per desenvolupar una política de proximitat amb els ajuntaments i els veïns, una tasca que estem fent amb els tècnics de EIGE”, ha conclòs Salvador.
Des de l’Ajuntament de Paiporta, l’alcaldessa, Isabel Martín, ha destacat la importància del lliurament de pisos a persones necessitades, però també de el “treball social que es realitza” de forma paral·lela, al mateix temps que ha reafirmat el compromís de l’equip de govern en la solució dels problemes d’habitatge que existeixen a la localitat. En aquest sentit, ha informat que s’han dut a terme reunions amb els veïns d’aquests pisos per a regularitzar la seua situació i informar-los de les bonificacions de les quals es poden beneficiar.
En aquesta línia, la regidora de Benestar Social, Maribel Albalat, ha assenyalat que des del servei que dirigeix s’és “conscient de les necessitats d’habitatge que hi ha a Paiporta, i que són superiors a la demanda”, però que s’estan estudiant altres mesures per a atendre-les. Albalat ha oferit la seua “total col·laboració a la Generalitat” en la política de millorar el parc públic d’habitatge i regularitzar la situació.
