HAN FET UNA RECREACIÓ ADAPTADA DE LA CARTA POBLA AL SALÓ DE PLENS

Segons la historiografia alcoiana, el 17 de març de 1256, Jaume I va atorgar la carta pobla d’Alcoi. El seu Lloctinent, Eiximén Pérez d’Arenós, estant a Xàtiva la va redactar. Per aquest motiu el Col·legi Carmelites ha fet una recreació d’aquest esdeveniment al Saló de Plens de l’Ajuntament d’Alcoi

Els escolars han recreat el fet de la lectura de la carta pobla i l’establiment de les primeres famílies.

El regidor d’Educació, Alberto Belda, els ha donat l’enhorabona per aquesta iniciativa «és important conèixer la nostra història i saber d’on venim, segur que gràcies a actes com el de hui, tots els alumnes de les Carmelites recordaran que el 17 de març es va fundar el que ara és la nostra ciutat».

La Carta Pobla, que està desapareguda, atorgava una sèrie de privilegis i donacions per a què la població del regne puguera instal·lar-se en aquestes terres. El document parlava dels primers colons, i per tant dels primers alcoians coneguts que arriben i sestableixen a aquestes terres. És el cas del primer Alcaide, Joan Garcés; o personatges com Bernat Colom, Bernat Savall i Bernat d’Ortoneda. Aquests tendran la responsabilitat de distribuir les cases (solars de les cases) i les heretats (terres per conrear) entre els colons cristians.

El 29 de desembre de 1256, Jaume I confirmarà aquest privilegi, que també ha desaparegut o no sha conservat.

En pocs anys, la ciutat d’Alcoi estarà formada, amb els seus carrers, muralles, dos castells, portes, delme i església, etc.

Des del Col·legi Carmelites han explicat que «celebrar la història d’un poble, Alcoi hui en dia és un lloc d’encontre de cultures».

La seua idea és que sinstitucionalitze aquesta data per fer activitats, exposicions, visites, congressos, xarrades, conferències al llarg d’aquesta data «per a què els alcoians pugam conèixer millor la nostra volguda ciutat».

Comparteix

Icona de pantalla completa