L’agrupació interpretarà “Sepulchrum Christi” dins del cicle organitzat per la delegació de Cultura de l’Ajuntament de Sagunt en col·laboració amb la Majoralia 2016 i altres entitats

El cicle de música sacra Sagunt in Excelsis continua aquesta setmana amb un concert d’Ars Musicorum, que tindrà lloc el dimecres, 9 de març, a les 19.30 hores, en la capella de la residència Verge del Carme. L’agrupació interpretarà “Sepulchrum Christi” dins del cicle organitzat per la delegació de Cultura de l’Ajuntament de Sagunt en col·laboració amb la Majoralia 2016 i altres entitats.

Notes al programa Sepulchrum Christi

Segons explica la directora de l’agrupació Marian Rosa Montagut, el repertori escollit es presenta oferint un recorregut temporal per la polifonia sacra que va des del segle XVI fins al XVIII. Prenem com a punt de partida la música del Segle d’Or que es caracteritza precisament per l’alt desenvolupament de la polifonia sobretot en els oficis religiosos, de la mà d’autors tan reconeguts com Cristóbal de Morales (1500-1553), Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594), Francisco Guerrero (1528-1599) i, sobretot, de la refinada producció del gran Tomás Luis de Victoria (1548-1611), del que ja es van publicar 170 obres a Roma, lloc on principalment va treballar. No obstant això, no solament es podran escoltar obres vocals d’aquest autors, sinó que també es presenta una versió instrumental de Pulchra es amica mea de Palestrina (1525-1594), amb les disminucions escrites per Richardo Rognoni (c.1550-c.1620), la qual cosa era, així mateix, una pràctica habitual de l’època.

El segle XVII està present amb dues composicions anònimes, sent la Salve Regina, conservada en un cantoral polifònic de la Catedral de Burgos. És la primera vegada que s’interpreta en un concert en temps moderns. Una altra peça és l’Ave Maris Stella rescatada de l’arxiu de la seu de Tortosa, en la diòcesi a la qual pertanyia la ciutat de Sagunt.

Finalment, s’ha prestat una especial atenció als mestres que van desenvolupar part de la seua carrera en les nostres terres, com és el cas de Francisco Hernández Illana (1700ca.-1780) del qual s’interpreta un vers instrumental, així com de Pere Rabassa, el primer mestre al Corpus Christi i el segon en la catedral metropolitana, en el segle XVIII.

Acabem el viatge amb una de les obres preferides de l’agrupació, una composició delicada, intensa i de gran bellesa sonora del valencià José Pradas, escrita en el segle XVIII, però que sens dubte ens transporta en el temps als segles anteriors dels quals parteix aquest viatge.

Cristóbal de Morales (1500-1553)

Requiem aeternam

Dominus meus et Deus meus

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594):

Pulchra es amica mea
(versió instrumental de Richardo Rognoni, c.1550-c.1620)

Francisco Guerrero (1528-1599):

In illo tempore, assumpsit Iesus

O crux benedicta

Francisco H. Illana (1700ca.-1780):

Verso de segundillo

Tomás Luis de Victoria (1548-1611):

Vere languores nostros

Ascendens Christus in altum

Pere Rabassa (1683-1767):

Sepulchrum Christi

Anònim:

Salve Regina (cantoral polifonia Catedral de Burgos)

Ave Maris Stella (manuscrit Catedral de Tortosa)

José Pradas Gallén (1689-1757):

Convertimini ad me

ARS MUSICORUM
Cantus: Aurora Peña
Altus: Estíbaliz Ruiz
Tenor: Christian Roca
Bassus: Giorgio Celenza
Flautes: David Antich
Orgue: Marian Rosa Montagut

Comparteix

Icona de pantalla completa