Només passar les eleccions autonòmiques del 24 de maig de 2015, i portat per la pluralitat del resultat, i principalment pel possible govern d’esquerres, vaig demanar fer una entrevista a un polític que aconseguí un escó a les Corts Valencianes. La meva proposta va ser enviar-li un guió perquè me’l tornara contestat, desprès d’estructurar-lo tornaria a enviar-li’l i si havia quedat al seu gust, ho donaríem a
La Veu del País Valencià per publicar-ho. Així és com vam quedar, però mai no em va fer les respostes. Em va dir un temps després que havia de consultar les orientacions generals del partit sobre estos temes perquè no hi haguera notes discordants. Després de quasi un any he decidit publicar-les, si més no per fer l’interrogant si és convenient o no guardar tanta disciplina. No vull assegurar que la disciplina és negativa, solament vull afirmar que personalment mai no em sotmetré a cap disciplina. Finalment li vaig fer un correu dient-li que anava a publicar les preguntes. Això sí, mai no desvelaré el partit ni molt menys el polític que, per altra banda, té tot el meu respecte. Desprès de 35 anys de residir a València, d’haver-me relacionat sempre amb rogles polititzats, i haver-me passejat de dalt a baix del País Valencià per la meva professió de comercial, podria ser qualsevol dels 99 diputats.
Finalment, he de dir que per tal de guardar el personatge en l’anonimat, he hagut de fer alguna rectificació a les preguntes, tot i que el fons és el mateix.
Bon dia. Gràcies per haver-me concedit aquesta entrevista desprès d’haver estat acreditat com a diputat de les Corts Valencianes. Abans de res, em permetràs dirigir-me amb llenguatge col·loquial i fugint de qualsevol tractament protocol·lari. Principalment permet-me tutejar-te, entre altres coses perquè no seria capaç de fer-ho d’altra manera.
Contestació
Tens experiència de política municipal i en algunes ocasions hauràs hagut de formar part d’un govern en minoria. Per allò que podria passar ara a les Corts Valencianes si no hi haguera una majoria absoluta: creus que serà difícil governar d’aquesta manera? ¿Quines dificultats creus que caldrà afrontar?
Contestació
Sembla que hem encetat un època sense majories absolutes d’un sol partit i ara els governs han de formar-se per la suma de dos o més partits, ¿creus que els politics sabreu fer front a esta nova situació?
Contestació
També es caracteritza la nova època que encetem per dues coses: recuperar la dignitat de la política que sembla estar en mínims i que els polítics s’apropen més al poble, als ciutadans. Des del teu càrrec de diputat i segons el teu punt de vista, ¿com veus esta situació?
Contestació
El País Valencià potser un dels territoris on més s’ha manifestat la corrupció en la política. Davant esta mala imatge, ¿quina actitud creus que han de prendre les formacions politiques valencianes que ara mateix governen per acabar amb la corrupció i recuperar la mala imatge perduda?
Contestació
Creus que la Generalitat Valenciana –sense majories absolutes– està en condicions de representar com cal els interessos del País Valencià en tots els camps que han sigut malbaratats durant tant llarga i mala gestió?
Contestació
Davant les agressions que ha patit el País Valencià durant tants anys en el tema de finançament, gestió d’infraestructures, sanitat, ensenyament, llengua, identitat pròpia, etc., ¿creus que les Corts Valencianes, com a poder legislatiu, està suficientment sensibilitzat per afrontar la tasca? ¿Quines creus que serien les prioritats?
Contestació
Fins ara al País Valencià no hem tingut cap partit d’estructura valenciana amb suficient presència a les Corts ¿Creus que en l’actualitat les Corts tenen suficient força per defensar alguns dels punts que va proposar l’intel·lectual Joan Fuster o els polítics Vicent Ventura o Francesc de Paula Burguera?
Contestació
Actualment el govern valencià està format per partits d’estructura estatal i altres d’estructura valenciana. Aritmèticament sembla que els partits estatals estan en majoria: ¿creus que aquesta barreja afectarà el desenvolupament d’una política autènticament valenciana? Per altra banda: ¿Penses tu que els partits d’àmbit espanyol poden fer un eficient treball parlamentari a gust dels que pensen que el País Valencià és una nació?
Contestació
Saps que els darrers anys a la ciutat de València va haver-hi una forta contestació al pla de Rita Barberà en el tema d’allargar l’avinguda de Blasco Ibáñez fins al mar. Et sembla que les Corts d’ara treballaran un pla més racional? ¿com creus que es podria solucionar el problema que planteja la plataforma ciutadana de “Salvem el Cabanyal”?
Contestació
Les Corts Valencianes representen el poble valencià, la seua història, llengua i cultura. Fins ara, després de tants anys d’Estatut d’Autonomia, l’administració política valenciana més que fomentar la cultura i senyes d’identitat valencianes ha sigut més aïna enemics de la identitat dels valencians. A més, una de les coses més cridaneres ha sigut que els principals càrrecs polítics del País Valencià mai no han usat la nostra parla ni en públic ni en privat. ¿Quina és la teua opinió sobre aquest fet?
Contestació
El preàmbul de l’estatut d’Autonomia de València denomina la nostra autonomia de diferents maneres: Regne de València, Comunitat Valenciana, Poble Valencià i País Valencià. Sembla que hi ha hagut una oberta censura dels partits polítics majoritaris, de les institucions (RTVV, Alfons el Magnànim, etc.) i dels mitjans d’informació per denominar País Valencià. Hi ha institucionalitzant l’insubstancial terme Comunitat Valenciana ¿Per què creus tu que ha sigut?
Contestació
¿Penses que el Govern valencià pot defensar els interessos valencians independentment del color de govern de l’Estat o caldrà seguir les directrius que convinguen a l’Estat?
Contestació
La Constitució Espanyola, després de quasi 40 anys en què no s’han fet significants reformes, ¿no creus que caldria reformes a fons, en alguns punts com el Concordat, les lleis electorals i el tema territorial?
Contestació
Potser algunes preguntes caldria fer-les al govern de la Generalitat, però potser interessa ara i ací als lectors quina és l’actitud dels nostres diputats a les Corts Valencianes que són els que han d’elaborar lleis que afecten els valencians. Concretant-me en el que tu penses ¿Creus que en una societat democràtica poden conviure l’ensenyament públic i el privat? En cas que estigues a favor, els col·legis privats han d’estar concertats? I si és així, amb quines condicions?
Contestació
Vols afegir alguna altra cosa que creus interessant i que m’haja deixat?
Contestació
Potser no foren les preguntes més interessants que podien fer-se; però el que vull destacar no són les preguntes, si no insistir en el vell problema de la importància que té la disciplina de partit. Potser alguns no entenem per què un diputat no pot tindre l’autonomia i llibertat suficient per contestar unes innocents preguntes. Per altra part, ¿perquè expresidents i exsecretaris generals de partits poden opinar al seu aire i un neòfit no ho té ges fàcil? En la política, hi ha diferents nivells o privilegis?