Fins fa relativament poc no és que la discreció beneficiés necessàriament un autor, però era un luxe que es podia permetre. Altres, fins i tot, la van convertir en un actiu (Bruno Craven, J. D. Salinguer, Thomas Pynchon…). Ells o els seus espavilats agents, en vida o pòstumament. Ara difícilment ho aconseguirien. Ara el narcisisme és una de les condicions necessàries per a l’èxit. Qualsevol lector mitjanament avisat ho nota tafanejant entre les taules de novetats de les poques llibreries que queden, on els best sellers van fent-se lloc a colzades, però si no es fia del seu nas, ha de saber que un grup de catedràtics d’economia financera de la Universitat de Florida va arribar a la mateixa conclusió fa tres o quatre anys. Van aplicar al món de l’art el mateix mètode que s’utilitza per a mesurar l’èxit en l’àmbit empresarial, on tindre una autoestima alta i una gran habilitat per a vendre’s és una capacitat provada, i els resultats van ser calcats. Algú que necessàriament ha de saber del tema, Milena Tusquets, ho deia fa poc: «El món literari, en l’actualitat, és narcisista, supercompetitiu i malvat», afirmava. I a continuació afegia temeràriament, mentre celebrava un èxit inusual com a novel·lista i enmig d’una campanya de promoció intensa i prolongada en què s’havia exhibit amb notable impudícia, que «el narcisisme no serveix per a escriure bona literatura». Fullegen vostés la seua celebradíssima novel·la —hi ha qui l’ha qualificat d’«egografia», gènere que alguns lloen sense miraments— i sabran què és una contradicció amb solapes.
Caldrà que parlem algun dia de la diferència que hi ha entre egografia —allò que aquest neologisme vol denominar— i parresia. La impudícia no equival necessàriament a parlar amb sinceritat ni tampoc a revelar la veritat. Reprenent la vella qüestió, el ben cert és que, fins i tot si fórem capaços d’orientar-nos entre tant de despropòsit, conéixer el context de les obres potser ajudaria a entendre-les millor, però rarament les milloraria, perquè el context d’una obra no la vesteix, la despulla. En alguna època, el lector s’apropiava de l’obra amb absoluta naturalitat. El seu sentit, múltiple, el construïa ell i les seues circumstàncies, no l’autor i les seues, que la major part de les vegades havien quedat ocultes per sempre. Ara la cosa es presenta més difícil. El «petit ego dolent» de l’autor al qual feia referència Chandler espia darrere de cada coma, i el que envolta a les obres acaba sepultant-les, juga en contra dels lectors i de les obres mateixes, ha modificat substancialment la manera com uns i altres es relacionen entre si. Chandler i molts altres com ell, amb les seues al·lèrgies, se sentirien inermes davant d’una indústria suïcida que no sols està acabant amb els llibres sinó també amb un cert tipus de literatura.
 Joan Dolç
 Balanç d’existències 
 