Diari La Veu del País Valencià
Un informe d’Ordenació Territorial avisa que en la nova autovia de la Safor s’ha triat «la pitjor opció» [Exclusiva]

«Cal assenyalar que s’ha triat el corredor de major afecció paisatgística i sobre la infraestructura verda, considerant que es tracta d’un traçat nou que introdueix una nova barrera en el territori, fraccionant la unitat de paisatge agrícola conformada entorn dels rius Vernissa i Serpis i emmarcada per les serres d’Almirall, del Benicadell i del Buixcarró, fragmentació accentuada per la prolongació del corredor fins a la N-332». Així de contundent es mostra un informe elaborat per la Direcció General de Política Territorial i Paisatge en relació a la prolongació de l’autovia CV-60 entre Palma de Gandia, una proposta històrica per connectar les comarques centrals amb el port de Gandia.

Aquest informe –al qual ha tingut accés Diari La Veu de forma exclusiva- contradiu de forma contundent la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) que s’ha fet pública aquest 26 de juliol i que dona llum verda a una infraestructura molt contestada a la comarca, per la seua gran afectació en les zones d’horta de la Safor.

«De l’anàlisi de la documentació s’observa que no s’han tingut en compte el paisatge ni la infraestructura verda en l’estudi i elecció dels corredors, ja que es fa referència únicament a l’afecció en el paisatge en la justificació de la selecció de l’alternativa 2 triada», continua l’informe, que també lamenta «l’escassetat de solucions en la proposta que permeten la connectivitat transversal a través de la infraestructura viària projectada» i que «no pot considerar-se suficient (…) que l’única mesura d’integració paisatgística consistisca en l’execució de plantacions arbòries, arbustives i herbàcies en els espais interiors dels enllaços, en rotondes i en talussos».

Marc Lafont, arquitecte tècnic i membre de la Plataforma Per l’Horta de la Safor, nascuda per defensar aquest espai agrícola i natural, també destaca qüestions de la DIA que considera recurribles, com per exemple que «no faça cap referència a les emissions de CO2 i a la funció d’embornal de gasos d’efecte hivernacle que fa l’horta amenaçada». De fet, la DIA no fa cap referència a les afectacions per al canvi climàtic de l’autovia, malgrat l’aprovació d’un decret d’emergència climàtica per part de la Generalitat.

Des de Per l’Horta de la Safor ja s’ha decidit que una volta el Diari Oficial de la Generalitat publique la DIA, la recorreran als tribunals i, en aquest sentit, confien «en l’informe de territori, que recull la major part dels nostres arguments».

65 milions de pressupost

Assumpta Domínguez, alcaldessa de Potries fins al 28 de maig i encara presidenta en funcions de la Mancomunitat de Municipis de la Safor, reconeix que «les connexions amb les comarques centrals són necessàries, però no aquest projecte, que suposa la destrucció de la nostra horta històrica per guanyar uns pocs minuts en cotxe, mentre es pot aprofitar la xarxa viària ja existent».

La prolongació de l’autovia CV-60 es connectaria amb l’AP7 i la N-332, que ressegueixen la costa i seria una nova via ràpida de quatre carrils que transcorrerà paral·lela a l’actual carretera al llarg de huit municipis: Palma, Beniflà, Potries, la Font d’en Carròs, Rafelcofer, Beniarjó, Bellreguard i Almoines. El cost pressupostat d’aquesta infraestructura és de 65 milions d’euros.

Comparteix

Icona de pantalla completa