El Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV) ha carregat contra el nou decret de convivència impulsat per la Conselleria d’Educació, encapçalada per José Antonio Rovira, que deroga el Decret 195/2022 d’igualtat i convivència. L’organització lamenta la desaparició del concepte d’igualtat i la supressió d’elements clau per al bon funcionament dels centres educatius.
“La Conselleria actual ha eliminat el concepte d’igualtat de pràcticament tot el document“, ha denunciat STEPV, que també critica que no es regule l’Observatori de la Igualtat, un òrgan que tot i la seua curta trajectòria “cal per ajudar als centres educatius per fer front als problemes de convivència”.
El sindicat lamenta que la nova normativa se centre massa en la sanció i no contemple “mecanismes de mediació concreta per revertir situacions de conflicte”. A més, considera que “ens aboca a mesures disciplinàries de caràcter punitiu“, ja que el decret “defineix clarament els deures dels membres de la comunitat educativa, però no detalla els passos o protocols a seguir davant situacions de conflicte”.
STEPV reclama “un enfocament educatiu en la resolució de problemes”, basat en “mesures de caràcter preventiu i restauratiu”, que busque “la reflexió sobre les conseqüències de les accions i la reparació del dany causat”, evitant així les conductes disruptives que afecten negativament el dia a dia a les aules.
També posa l’accent en la necessitat de més professionals per a abordar la convivència: “Les conductes contràries s’han de resoldre amb el suport de diferents professionals sanitaris, educadors socials, psicòlegs, etc.” Per això, el sindicat demana la col·laboració d’altres conselleries i administracions, no només Educació.
Pel que fa a altres aspectes del decret, STEPV valora que s’incloga legislació posterior al 2022 i regulacions sobre l’autoritat docent, però expressa dubtes sobre l’ús de dispositius electrònics: “S’ha d’especificar si es tracta de telèfons mòbils o d’altres aparells com ara tauletes o ordinadors portàtils”. En aquest sentit, adverteix que “l’anunci general de limitar-ne l’ús no implique que la Conselleria deixe d’invertir en eines digitals”.
Una altra preocupació manifestada pel sindicat és l’efectivitat de les sancions i, en aquest sentit, ha demanat també que “es valore si la sobrecàrrega de feina a l’hora de sancionar o d’obrir expedients o de planificar treball extra a l’alumnat sancionat és realment profitosa, que contribueix a millorar la convivència als centres educatius”, ja que “si es determina que són procediments que no funcionen realment, s’hauria de buscar altra solució”, ha remarcat.
A més, STEPV reclama que s’especifique de quina manera es proporcionarà “assessorament jurídic al professorat“, tal com contempla el nou decret.
Finalment, el sindicat considera imprescindible que s’indique “com i amb quina periodicitat es revisarà i actualitzarà el decret per adaptar-lo a les necessitats i canvis dels centres educatius i la societat mateixa”.