El professorat especialista d’Ensenyaments de Règim Especial és un col·lectiu atípic i molt menut dins del gran departament de la conselleria d’Educació. Sense dades definitives aportades per l’administració, el càlcul és que es tracta de mig centenar de persones contractades amb aquest règim. Potser, aquest nombre explica el maltracte que estan rebent per part del departament dirigit per José Antonio Rovira.
Aquest grup són experts en alguna àrea altament especialitzada o concreta que se’ls contracta precisament per aquests sabers en centres educatius com l’Escola Oficial d’Idiomes, els conservatoris o les escoles superiors de disseny o art dramàtic. En teoria, el seu funcionament és similar al dels antics associats de les universitats: professionals experts en la seua matèria que dediquen unes hores de la seua jornada laboral a la docència. A la pràctica, però, funcionen exactament com els associats: com uns falsos interins amb pitjors condicions laborals i més barats per a l’administració. Una administració que pretén que siguen encara més barats.
El pla de la conselleria és reduir les hores de preparació i avaluació a només el 20% de les hores de docència directa. Això què significa? Doncs que per una jornada completa de 18 hores lectives setmanals –el màxim en l’ensenyament públic-, si fins ara això suposava un càlcul global de 37,5 hores setmanals per tal de poder desenvolupar totes les tasques associades –des de preparar-se les classes i corregir els exàmens fins a les reunions de claustre, atenció a l’alumnat o activitats complementàries- ara passaran només a 22 hores. Una reducció horària que portarà associada, òbviament, una reducció salarial. Fins a un 41% del salari segons càlculs de l’STEPV que no vindrà compensada amb una reducció de la càrrega de treball, perquè les hores de classe a preparar o els exàmens a corregir seran els mateixos. Tampoc la conselleria ha especificat si hauran de deixar de banda algunes obligacions i quines seran.
Per a l’STEPV, la solució per al col·lectiu passa per deixar de ser uns “falsos interins” i passar a ser contractats de forma regular com la resta de la plantilla. Aquesta solució, en tot cas, no arribarà abans del curs 2026-27, ja que per a fer-ho possible, haurien d’haver eixit ja a concurs les places en qüestió. Això implica que, en els millors dels casos, aquests docents passaran tot un curs cobrant pràcticament la meitat per fer la mateixa faena.
“És que per no haver eixit, ni tan sols s’ha publicat la convocatòria de mèrits de la borsa d’especialistes per al curs vinent, malgrat que hauria d’haver-se fet per al 5 de maig”, expliquen fonts del sindicat, que denuncien que “potser no és especialment greu, però ja demostra que alguna cosa no va a l’hora”.
Aquest no és l’únic maltracte que ha patit el col·lectiu de professorat especialista d’Ensenyaments de Règim Especial, que ja ha viscut dos canvis de contracte amb el que portem de curs i retards en l’inici, començant a treballar a partir d’octubre. Una situació que també van patir el professorat especialista de l’FP, que fins i tot van estar fins a tres mesos sense cobrar.
Per ara el col·lectiu està preparant una carta que enviarà a la direcció de l’Institut Superior d’Ensenyaments Artístics (ISEA), organisme autònom que regula els ensenyaments de Règim Especial per tal que es posicione, ja que la retallada salarial impactarà, per força, en la qualitat de l’educació.
Conselleria “en col·lapse”
La situació d’aquests docents, però, no és una excepció i algunes veus apunten que Educació i Cultura és una conselleria “en col·lapse”. La crítica fa referència als problemes administratius i tècnics cada volta més habituals, i que van des de l’adjudicació de places a interins, els constants problemes informàtics, la no convocatòria de borses o ajudes –com les del sector del llibre– fins al caos en la reconstrucció dels centres escolars afectats per la DANA o les contradiccions i autoesmenes en l’aplicació dels resultats de la consulta de la llengua base.