La Confederació d’associacions de mares i pares d’alumnes del País Valencià «Gonzalo Anaya» reclama «una moratòria per a aplicar els canvis del nou plurilingüisme i un calendari d’implantació, com s’ha fet sempre en els canvis que afecten milers d’alumnes del sistema educatiu».
L’organització majoritària d’AMPA suggereix al conseller d’Educació, José Antonio Rovira, i al president de la Generalitat, Carlos Mazón, que «no posen una pressió innecessària als centres educatius i planifiquen els canvis pel bé del procés d’ensenyament dels escolars valencians».
Aquest pronunciament de les AMPA arriba un dia després que la Conselleria d’Educació anunciara que ha enviat instruccions als 221 centres educatius del País Valencià que fins a la finalització del curs 2023-2024 tenien autoritzats programes plurilingües experimentals, a l’empara de la Llei 4/2018 de plurilingüisme del Govern del Botànic amb la finalitat que, a partir del pròxim curs, impartisquen almenys un 25% del temps lectiu en castellà.
Segons explica l’administració educativa, en tots aquests programes els centres tenien autoritzats «sistemes d’immersió lingüística en valencià en els quals es posposava la presència del castellà com a llengua vehicular fins a l’Educació Primària».
Per part seua, la Gonzalo Anaya defensa que «el debat sempre és necessari i el dret a participar de les famílies en els Consells Escolars de Centre està reconegut en la LOMLOE, i més encara quan els projectes educatius dels centres estan afectats».
«És per aquesta raó -continuen- que demanen una moratòria d’un curs com a fórmula legal i iniciar la negociació d’un calendari d’implantació del plurilingüisme que permeta el diàleg de tots els sectors, la decisió fonamentada als consells escolars de centre; l’organització interna dels centres a través dels claustres i equips directius de les matèries i les llengües vehiculares i tots els materials didàctics i Xarxa Llibres adaptada als canvis normatius que proposen i que avalen les comunitats educatives dels centres».
«És de sentit comú que cap canvi, cap adaptació normativa que afecte les escoles i els IES es pot fer en set dies laborables, perquè això perjudica l’alumnat directament», emfatitza el president de la confederació, Rubén Pacheco.
La Confederació Gonzalo Anaya està integrada per FAMPA Castelló Penyagolosa, FAMPA-València i FAMPA Enric Valor Alacant i un total de 1.101 AMPA/AFA dels centres educatius públics.