La situació de la plantilla de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) o Metrovalència estava molt tensa ja abans de la riuada del 29 d’octubre, per la paràlisi de l’empresa, els canvis de direcció. Càrrecs vacants o ocupats per persones sense la qualificació legal per fer-ho. La gestió de las DANA, a més, ha acabat per fer esclatar el conflicte, tal com avançàvem fa dues setmanes.

Aquell fatídic dimarts, a les 7 de la vesprada circulava per Paiporta un últim tren de FGV. A aquella hora l’aigua ja passava per sobre les vies i, poc després, va desaparèixer, tant la via com l’estació sencera. «El maquinista i els passatgers d’aquell tren estan vius de miracle», denuncien treballadors de FGV.

L’empresa té un coordinador de seguretat amb comunicació directa amb el CECOPI que no va demanar aturar el servei a pesar dels avisos de conductors. Des de la direcció de FGV s’escuden precisament en la manca d’avisos del CECOPI per no haver aturat el servei abans per precaució –com sí que van fer altres institucions, com la Universitat de València o la Diputació-, però clar, ho fan amb la boca xicoteta. «Al cap i a la fi tots són del mateix partit», alerten aquests treballadors.

Des del Comité d’Empresa s’ha demanat una investigació interna, però pel moment aquesta s’hi ha negat. «Prefereixen tapar-ho tot i fer patada i avant», denuncien des de la secció sindical de la CGT, que també lamenten la «inacció» de l’Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària, un organisme creat després de l’accident del Metro del 2006 i que té com a única funció controlar la seguretat de FGV. «No entenem com no han obert una investigació», denuncien els anarcosindicalistes.

Però si la gestió del dia de la riuada va ser nefasta, la posterior ha estat pitjor. Les denúncies dels treballadors recorden, a xicoteta escala, el que ha viscut el conjunt de la ciutadania. «Hi ha gent que ha perdut el vehicle o altres pertinences en el lloc de treball i l’empresa no soles no ha ofert cap compensació –com sí que han fet moltes altres companyies-, sinó que com no tenia les instal·lacions assegurades, no hi ha on acudir». Tampoc s’han compensat les hores de la gent que va quedar atrapada al lloc de treball. Una falta de consideració, no només material, sinó també moral. «És que hi ha gent que va estar a punt de morir, que va haver de passar la nit en una escala a Benetússer i encara és hora que algú els cride. La sensació és que els importem una merda», resumeixen així l’estat d’ànim de la plantilla.

També l’empresa va aprovar una sèrie de mesures i contractes extraordinaris per a l’ocasió. Ara, el Comité d’Empresa denuncia que «no hi ha data per finalitzar aquestes mesures extraordinàries, que suposen pèrdues importants de drets, des de modificacions de llocs de treball fins a externalitzacions de serveis». En alguns casos, com el de manteniment de les vies del tramvia, una estructura que no va veure’s afectada per la DANA. «Però és que ni tan sols ens estan compensant els canvis d’ubicacions que poden provocar que els desplaçaments siguen més llargs. Es gasten milionades en contractes i a nosaltres ens rategen tota l’estona», remarquen des de la CGT.

Aquesta situació ha acabat provocant la primera vaga relacionada amb la DANA, precisament a l’empresa pública més gran de la Generalitat, amb 1.300 treballadors.

Dies i hores de les aturades

Per ara el Comité d’Empresa ha avisat de 13 jornades de vagues, si bé no són totals, sinó que afecten només algunes franges horàries. Al febrer, s’han convocat vagues el divendres 7 de 13 a 15 hores, el dimecres 12 (de 13:30 a 15:30), el dijous 20 (de 12:45 a 15 hores), el diumenge 23 (de 13 a 14:30 i de 18:45 a 20:30) i el dimecres 26, de 13:15 hores a 15 hores.

Pel que fa al març, les aturades de servei seran el dissabte 1 (de 17:25 a 20 hores), diumenge 2 (de 13:30 a 15,15 hores i de 19:30 a 20:55), el dimarts 4 (de 7:30 a 9:30), el divendres 7 (de 14:30 a 16 hores), el diumenge 8 ( de 22:5 hores a 23:59), el dilluns 9 (de les 12 de la nit a la 1 de la matinada), el dimecres 11 (de 13 a 15 hores) i el dijous 14 (de 12 a 14:30).

Aquestes vagues afectaran especialment la Crida, prevista per al 23 de febrer, les mascletades del 2, 7, 11 i 14 de març i el cap de setmana previ a la «plantà» del 8 i 9 de març.

Més notícies
Notícia: VÍDEO | Afectats per la DANA, què passa amb la hipoteca?
Comparteix
El formador financer Jordi Vizcaino parla de les hipoteques de les persones afectades per la DANA
Notícia: És possible una vaga general per la gestió de la DANA?
Comparteix
Decidim ha convocat un acte amb el sindicalisme combatiu per explorar aquesta possibilitat
Notícia: Per què tarda tant en tornar a funcionar el metro?
Comparteix
Un mes després de la DANA sols funciona el tramvia i fins i tot les línies sense danys es mantenen tancades
Notícia: Decidim reclama una vaga general contra Mazón
Comparteix
La plataforma felicita el poble valencià per les manifestacions massives i el «procés d'autoorganització» a les zones afectades per la DANA

Comparteix

Icona de pantalla completa