Al llarg de la jornada de hui, dijous –algunes de les mobilitzacions seran aquesta vesprada-, una quinzena de comunitats educatives arreu del País Valencià s’han mobilitzat per reclamar la reactivació del Pla Edificant i l’increment d’inversions en infraestructures educatives, tant en la construcció de centres nous previstos en el citat pla, com reformes i millores urgents en altres, o la reparació dels afectats per la DANA que encara no han començat a ser reconstruïts, com és el cas del CEIP Orba, d’Alfafar, on s’han de construir uns barracots per començar, ni que siga de forma provisional, el pròxim curs, però que encara no han començat a construir-se.
S’han produït, com a mínim, concentracions a la Canyada del Fenollar d’Alacant i l’IES Enric Valor del Campello (Alacantí), el CEIP Sant Vicent Ferrer de Teulada (Marina Alta), l’IES Pare Vitòria d’Alcoi (l’Alcoià), l’IES la Nucia (Marina Baixa), el CEIP Blasco Ibáñez i el centre FPA La Llotja, ambdós a Elx (Baix Vinalopó), l’IES Espeñetas d’Elx (Baix Segura), el CEIP Max Aub de València, el CIPFP Eduardo Merello i el CEIP Montíber de Sagunt (Camp de Morvedre), el CEIP Bisbe Climent de Castelló de la Plana (la Plana Alta) i l’Escola Infantil Pequelar de Betxí (la Plana Baixa).
Rubén Pacheco, de la Confederació d’AMPA Gonzalo Anaya, ha exigit que “no es retallen els pressupostos en educació ni es paralitze el Pla Edificant”, que a parer seu “cal impulsar i no aturar”.
CEIP Max Aub
La concentració a València s’ha convocat a les portes del CEIP Max Aub, un centre que fa 40 anys que té pendent una àmplia reforma, que amb la caiguda d’un tros de la cornisa –per sort en cap de setmana- el passat febrer, comença a ser molt urgent. “La reforma es va pactar amb conselleria el 2020 i s’havia d’iniciar el 2024, però amb l’entrada del nou govern s’ha paralitzat i no ens donen cap explicació”, ha denunciat Pau Vendrell, de l’AFA de l’escola.
Denuncia també que el centre no té infraestructures tan bàsiques com un gimnàs o un ascensor i que la reforma ni tan sols estava prevista en el Pla Edificant, sinó que estava acordada directament amb conselleria.
En aquest punt, Pacheco ha assegurat que “quan es tracta del Pla Edificant, conselleria acusa la lentitud dels ajuntaments, però ací [pel Max Aub] no hi ha cap ajuntament implicat i també està paralitzat, i en els centres afectats per la DANA passa el mateix”. “Quines són les prioritats de la conselleria?” s’ha preguntat. I ha acusat el conseller d’Educació, José Antonio Rovira, de només “impulsar aquelles obres amb les quals té un compromís personal”. “Van dir que venien a acabar amb les polítiques ideològiques, però ell sols treballen pels de la seua ideologia”, ha afegit.
Pla Edificant
El Pla Edificant va ser un ambiciós projecte impulsat pel Botànic el 2017 que aspirava a construir 200 escoles i reformar-ne 500 més, amb una inversió total de 700 milions d’euros, amb l’objectiu explíct “d’acabar amb els barracots” i dignificar l’escola pública.
Segons explicava el llavors conseller d’Educació Vicent Marzà, el pla volia agilitar aquestes obres deixant en mans dels consistoris la seua execució, però sense que hagueren d’avançar els diners, que serien aportats directament per la Generalitat. La Conselleria d’Educació avaluava la urgència i la prioritat de cada projecte i hi assignava un pressupost.
Amb l’arribada del PP a la conselleria, el Pla va ser aturat de forma immediata, incloent obres que fins i tot ja estaven licitades. D’una forma similar va aturar-se el Pla Conviure, que pretenia crear 200 infraestructures de serveis socials públics com ara centres de dia, residències o sanatoris de salut mental, amb més de 7.000 places de gestió pública.
L’argument del nou govern era que els plans eren “poc realistes” i massa cars. Només amb els darrers impostos a les grans fortunes perdonats en els darrers pressupostos, la Generalitat ha deixat d’ingressar 275 milions d’euros.