Diari La Veu del País Valencià
Per l’Horta: «La sentència del TSJ sobre la DIA del port és molt important»

L’autorització de l’ampliació nord del port de València per part del Consell de Ministres espanyol, el passat mes de desembre, podria haver fet pensar que generaria el desànim entre la coalició de moviments ecologistes i veïnals que s’oposen al projecte. Res més lluny de la realitat. Aquesta mateixa setmana, el Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) anul·lava la decisió del ministeri per a la Transició Ecològica que traslladava a l’Autoritat Portuària de València la responsabilitat en matèria d’impacte ambiental per l’ampliació del port. Ara serà l’organisme de Ports de l’Estat l’encarregat de certificar si la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) del 2007 està caducada o cal presentar-ne una de nova.

Davant la perspectiva que la situació no ha canviat gaire –Ports de l’Estat depén del ministeri de Transports, el titular del qual, Óscar Puente, ja ha reiterat el seu suport entusiasta a l’ampliació-, l’advocada especialitzada en dret ambiental i membre de Per l’Horta, Ana de Sousa, va ser taxativa: «la sentència del TSJ sobre la DIA del port és molt important».

L’afirmació es va fer ahir en el marc d’una taula redona organitzada a la Universitat de València pel Bloc d’Estudiants Agermanats i que va comptar amb la participació d’Andra Márquez en nom de la Comissió Ciutat-Port i de l’eurodiputat d’Izquierda Unida Manu Pineda.

Per a de Sousa, la decisió del TSJM «posa en dubte tot el que s’ha fet fins ara» en matèria administrativa i obre la porta a «nul·litats en cadena» en totes les decisions que s’han pres fins ara en el camí cap a l’ampliació. Tant Per l’Horta com la Comissió Ciutat-Port van assegurar que continuaran «presentant al·legacions a cada acte administratiu», així com recursos a les sentències desfavorables, com per exemple la recent del Tribunal Suprem sobre la ZAL de La Punta.

Per de Sousa, a més, la sentència permet «guanyar temps», més enllà que s’acabe mantenint la DIA del 2007 o se’n presente una de nova, una situació que ja veu «com una part de la victòria». El fet que, a parer seu, l’ampliació del port vaja en contra del Pacte Verd Europeu i els compromisos de descarbonització de l’economia –parcialment el 2030 i de forma absoluta el 2050- fan que el temps corre contra l’ampliació. De fet, encara que la dada no va eixir a la taula redona, les mesures de la UE per expulsar el trànsit de contenidors de les seues aigües, ja han fet caure un 10% el volum de contenidors que passen pel port de València durant el 2023 i les previsions és que aquesta disminució siga molt més acusada els pròxims anys. Unes xifres que farien innecessària l’ampliació.

Concentració davant del Port de València en motiu de la visita de l ministre espanyol de Transports el passat desembre

DIA caducada

Per la seua banda, Andrea Márquez va al·legar les «modificacions substancials» del projecte del 2006 amb el que «ressuscita» el 2019, pel que «no té sentit que es mantinga la DIA original». Entre els principals canvis, la portaveu de la Comissió Ciutat-Port va recordar que «el primer projecte preveia construir la nova dàrsena al dic sud, mentre que ara es farà al dic nord». Un canvi que implica «menejar la terminal de creuers a sols 400 metres dels habitatges de Natzaret, amb l’increment de la contaminació que patiran els poblats marítims». També inclou l’enderrocament d’un altre dic, un major dragatge per ampliar la profunditat de la zona i un increment substancial del material de farciment. També va recordar que l’increment de trànsit de mercaderies implicarà ampliar també els accessos al port i un augment del trànsit per carretera –el que va qualificar de «projecte fraccionat»- el que provoca «impactes acumulatius». «No són qüestions menors i necessitem saber els impactes ambientals de tot açò», va emfatitzar Márquez.

Finalment Márquez va recordar que l’afectació a l’Albufera ja s’estava produint, «amb la pèrdua de 70 metres de platges les darreres dècades». Un fenomen que s’ha «accentuat» des de la construcció del dic nord el 2009 i que ha obligat al ministeri de Transició Ecològica a injectar tres milions de metres cúbics d’arena, amb un cost de 22 milions d’euros, sense que supose cap «solució definitiva».

Per la seua banda, l’eurodiputat Manu Pineda va recalcar el suport que des de Brussel·les ha donat a la Comissió Ciutat-Port i als moviments socials que s’oposen a l’ampliació i els ha garantit «que continuarem fent-ho». «Mentre seguiu lluitant, estarem al vostre costat», ha assegurat.

Comparteix

Icona de pantalla completa