Una nova vaga general del sector del transport –tant de persones com de mercaderies i urbà i interurbà- ha paralitzat bona part dels camions i autobusos del País Valencià des de primera hora del matí, encara que fins al moment no s’han fet públiques dades de participació.
La principal empresa afectada ha estat l’Empresa Municipal de Transports (EMT) de València, ja que els conductors d’autobús s’hi han sumat massivament. L’Ajuntament ha decretat serveis mínims del 55% entre les 6 i les 9 hores i també entre les 17 i les 19 hores. Mentre que la resta del dia són d’un 40 %. Una manifestació ha recorregut el centre de València, entre els carrers de la Pau i Colom.
L’aturada ha estat convocada per la Plataforma per la Jubilació als 60 Anys, conformada per sindicats sectorials de conductors i la CGT, encara que, en aquesta ocasió s’hi han sumat CCOO i UGT, que no ho havien fet altres convocatòries, si bé sols per al transport de persones, ja que asseguren que en les mercaderies «s’ha arribat a un acord amb la patronal».
Aquesta és només la primera de les vagues del sector previstes. Les pròximes dates són el els dies 11, 28 i 29 de novembre i el 5 i 9 de desembre. Des de la Plataforma han avançat, però, que si a partir del 23 de desembre «no s’ha arribat a cap acord», la vaga passaria a ser indefinida.
Decret 1698/2011
La Plataforma de conductors reclama que s’aplique al seu sector el Decret 1698/2011 sobre coeficients reductors al personal conductor professional del transport de viatgers i mercaderies, tant urbans com interurbans.
«Al final, només reclamem l’equiparació de les condicions que ja tenen professions similars a la nostra, com ara bombers, policies, miners o mariners –expliquen des de la Plataforma-. Des del mateix ministeri ja ens han reconegut que tenim condicions de perillositat similars a aquestes professions, però en ser un col·lectiu tan gran, cap Govern vol assumir aquests costos».
La jubilació als 60 anys dels conductors reduiria, segons aquesta plataforma, de forma dràstica la sinistralitat a les carreteres, lligada sovint a l’edat i els ritmes de treball dels conductors. «És curiós que la DGT et pose pegues per renovar-te el carnet a partir dels 60 anys, però tu pugues estar conduint un autobús fins als 67», apunten, a més d’afegir que aquesta reclamació és també una palanca per denunciar la situació laboral al sector, marcada per «una alta precarietat, incompliment de convenis i no reconeixement d’hores». Una realitat que defineix com «un sector amb condicions laborals trencades», en part per la dificultat de control de la Inspecció de Treball per la gran mobilitat dels treballadors.