La plataforma cívica i ciutadana No+Bypass, que lluita per la paralització de la duplicació de l’autovia de circumval·lació de València, ha alertat a la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport que, amb el projecte elaborat pel Ministeri de Transports, el nou traçat de la carretera s’introduiria «il·legalment» al Tos Pelat, el poblat ibèric emmurallat, declarat Bé d’Interés Cultural (BIC), situat als termes municipals de Bétera (el Camp de Túria) i Montcada (l’Horta Nord).
L’entitat denuncia que un altre bé del patrimoni cultural valencià que ha estat «obviat» pel Ministeri, malgrat que es va notificar «ja fa uns mesos», és una cavitat geològica al paratge de Císcar, a Bétera, que, segons l’informe arqueològic emés per Josep Maria Burriel Alberich, arqueòleg municipal de Montcada, «va ser utilitzada com a galeria-refugi subterrani antiaeri durant la Guerra Civil Espanyola i es comunicava a través de trinxeres amb un búnquer situat a escassa distància al mateix paratge, pertanyent a la Línia defensiva Immediata o Puig-Carasols».
Aquest refugi «queda afectat totalment pel nou traçat del projecte fins al punt que es destruiria per complet si es duen a terme les obres». La plataforma critica que, malgrat això, el Ministeri «no va donar compte» a la Conselleria, «quan resulta preceptiu», segons el Decret 65/2006 del Consell, pel qual es desenvolupa el règim de protecció de les coves, i resulta «necessària l’autorització expressa i motivada» de la Conselleria competent en matèria de medi ambient, «sense perjudici de les competències pròpies de la Conselleria de Cultura quan concorren, a més, elements o valors rellevants lligats al patrimoni cultural valencià, com ocorre en aquest cas».
Revisió del DIA
Per això, la Plataforma No+Bypass ha sol·licitat a la Conselleria i a la Direcció General de Cultura i Patrimoni que «prenguen cartes en l’assumpte» per a evitar que es destruïsquen aquests béns i se sol·licite a l’òrgan competent la revisió de la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) «que avala el tan qüestionat projecte».
A parer de l’organització, «la destrucció d’aquests dos béns culturals és un altre motiu més per a paralitzar un projecte que no s’hauria d’executar, ja que la pretesa saturació del by pass no és tal (86.000 vehicles/dia el 2018, molt allunyats dels 125.000 del punt de saturació), ni tampoc l’alta sinistralitat (un 35% menys que la mitjana estatal)».
La plataforma No+bypass ha proposat mesures per a millorar la capacitat de l’autovia que la DGT, dependent del Ministeri de Transports, «no està implementant, com ara la reducció de velocitat, la limitació d’avançament a camions en determinats trams, etc.» «Aquestes mesures, i no una obra faraònica i innecessària en temps d’emergència climàtica, són les que ha d’escometre amb urgència el Ministeri», sosté l’entitat.