La taxa de seguiment de l’aturada massiva del taxi ha fregat, aquest dimarts, el 90% a València i s’ha traduït en dues marxes lentes amb prop de 2.000 vehicles fent sonar els clàxons fins a confluir a la Gran Via i la plaça d’Espanya. El recorregut —amb llicències parelles per l’avinguda dels Tarongers i l’avinguda de Catalunya, i imparelles per Camp de Túria i Corts Valencianes— ha continuat per Sant Vicent, Periodista Azzati, Ajuntament, Marquès de Sotelo, Xàtiva, el túnel, Àngel Guimerà i l’avinguda del Cid, sota un ampli dispositiu de la Policia Local per ordenar la circulació i els accessos.
El moviment s’ha fet notar també als principals nodes de mobilitat: piquets informatius han alentit l’activitat a l’aeroport, a les estacions de Joaquim Sorolla, València Nord i a l’estació d’autobusos. A la resta del territori, la protesta s’ha replicat a Alacant (l’Alacantí), Elx (el Baix Vinalopó), Castelló de la Plana (la Plana Alta) i Benidorm (la Marina Baixa), amb consignes contra la “competència deslleial” de les VTC i l’exigència que “deixen de fer serveis íntegrament urbans”.
El president de la Federació Sindical del Taxi de València, Fernando del Molino, ha qualificat la jornada d’“èxit” i ha subratllat que el sector està “fart” i reclama més recursos d’inspecció: “La conselleria s’haurà d’adonar que no s’està fent prou per a fer complir la legalitat”. Segons ha explicat, en la reunió de divendres passat la Generalitat va traslladar dades d’inspeccions i que la Policia Local de València ha interposat 530 sancions en el que portem de 2025, una xifra que el sector considera insignificant “si les VTC han fet més de set milions de serveis il·legals”. “És un percentatge clarament insuficient”, ha remarcat.

Des de la mateixa federació, el secretari José Juan López González ha insistit que l’objectiu no era “paralitzar la ciutat” sinó fer visible el malestar: “Els taxis som els únics amb llicència urbana i interurbana; les VTC no. Només volem que s’aplique la llei i que se sancionen aquestes empreses per saltar-se-la”. López ha posat el focus en l’impacte social: “No es pot consentir aquesta competència deslleial; està en joc el suport de 7.000 famílies al País Valencià, 3.000 només a València”.
El malestar del gremi ve acompanyat d’un avís. Les principals associacions anuncien un calendari de mobilitzacions si la Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori no presenta “en pocs dies” un pla normatiu “seriós i eficaç”. Les mesures no descarten repetir aturades i fins i tot dur a terme “escarnis” al conseller de Territori, Vicente Martínez Mus, si no hi ha canvis tangibles en la vigilància i els controls.

El Consell defensa la seua actuació. En la roda de premsa posterior al ple, el conseller Martínez Mus ha assegurat que la Generalitat compleix “al peu de la lletra” seua responsabilitat de vetlar pel compliment de la normativa que regula les VTC i ha destacat “un increment del 60%” en el nombre d’inspeccions respecte de l’any passat. “Respecte absolut a les reivindicacions del taxi”, ha dit, però ha reivindicat que s’estan intensificant els controls.
La batalla reguladora entre el taxi i les plataformes VTC suma així un nou capítol als carrers de València, amb un sector que es considera ofegat i que exigeix mà dura contra els “serveis urbans encoberts”. El pols continuarà si, com avisen els convocants, no arriben d’ací a poc mesures que facen efectiu el compliment de la llei al carrer i no només sobre el paper. Mentrestant, tot el territori valencià ha escoltat el clàxon d’un col·lectiu que es conjura per mantindre’s en peu: “Està en joc el nostre aliment”.






