Famílies pel Valencià ha anunciat la presentació d’al·legacions a l’ordre de la Conselleria d’Educació, liderada per José Antonio Rovira, en la qual es regula la consulta sobre la llengua base. Tal com ha informat l’entitat, la Conselleria ha obert en plenes vacances de Nadal la fase d’informació pública del projecte d’ordre pel qual es regula i convoca el procediment de consulta als representants legals de l’alumnat per la tria de la llengua base.
Des d’aquest col·lectiu favorable a la defensa del valencià, han lamentat que aquest procediment s’haja obert durant les vacances, fet que «dificulta que moltes associacions es puguen reunir per a presentar les al·legacions o que moltes famílies puguen presentar-ne». A més, durant les vacances no és possible convocar consells escolars o claustres per a mirar de presentar al·legacions conjuntes.
Malgrat aquest escenari, des de Famílies pel Valencià han fet una crida a presentar al·legacions i «a tornar a mostrar el rebuig a la realització d’aquesta consulta».
Les al·legacions
Famílies pel Valencià ha presentat cinc al·legacions diferents com a associació i les ha posades a disposició de la ciutadania perquè puguen presentar-ne les mateixes.

La primera de les al·legacions fa referència al fet que l’objectiu de la consulta «és arraconar el valencià, cosa que és contrària a la promoció que la nostra llengua ha de tindre, tal com està expressat en la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià» (LUEV). La segona diu que «amb la celebració de la consulta i l’aplicació de la llei no s’assegura la presència del 50% del valencià a les aules, i es discrimina l’alumnat de les zones castellanoparlants». La tercera apunta que la consulta se celebrarà «en un context on hi ha escoles i instituts reubicats per la DANA», fet que «impossibilita tant que es puga dur a terme la fase d’informació a les famílies per part dels centres educatius com garantir espais segurs per pal·liar la bretxa digital». D’altra banda, consideren que «el resultat de la consulta menystindrà el paper dels professionals de l’educació, que s’esforcen per crear grups on es contemplen raons de gènere, de procedència i de necessitats educatives». I per últim, entenen que el sistema de punts utilitzat per a elegir quina persona va al grup que no correspon amb el marcat per la seua família «és totalment discriminatori i no atén a cap tipus de raó educativa ni pedagògica».
L’associació ha fet aquestes al·legacions basant-se en lleis educatives com la LOMLOE, en diferents decrets d’inclusió aprovats per la Generalitat Valenciana, en la LUEV o en informes elaborats per la Universitat de València i l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.