Escola Valenciana torna a exigir a la Conselleria d’Educació, encapçalada per José Antonio Rovira, la retirada de la consulta per a triar la llengua base aplicable a partir del curs acadèmic 2025-2026, de conformitat amb el que estableix la disposició transitòria segona de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, la mal anomenada llei de «llibertat educativa». També s’ha manifestat en el mateix sentit l’associació Famílies pel Valencià, que defensa que «aquesta consulta no s’hauria de fer».
A més, Escola Valenciana ha mostrat la seua indignació davant la situació d’incertesa que afecta els centres educatius, les famílies i la comunitat educativa en relació amb la consulta anunciada pel departament de Rovira el passat mes de gener que encara no té data de celebració.
Alexandra Usó, presidenta d’Escola Valenciana, ha afirmat que, «després que la Conselleria anunciara la consulta per al passat mes de desembre, continuem davant un escenari incert on, a final de gener, encara no ha passat pel plenari del Consell i, fins i tot, continuem sense l’informe previ necessari del Consell Jurídic Consultiu». «No entenem que a finals de gener, la Conselleria no tinga els deures fets», ha asseverat.
Projectes lingüístics sense definir
L’entitat ha destacat que l’arribada dels mesos de febrer i març, moment en què comencen les portes obertes als centres educatius, «és especialment rellevant, ja que en aquest període s’expliquen els projectes educatius a les famílies». No obstant això, la situació actual genera una gran incertesa, pel fet que «els centres es veuran afectats per una consulta que encara no s’ha fet i que continua acumulant retard».
Un dels aspectes clau d’aquesta situació és la manca de definició del projecte lingüístic de cada centre, una informació que és fonamental per a les famílies a l’hora de decidir sobre la matriculació dels seus fills i filles. «Ara com ara, aquesta informació no està disponible en cap centre educatiu, la qual cosa suposa un nou entrebanc per al bon funcionament dels centres», ha apuntat Usó.
Aquesta demora deixa els centres sense prou temps per a adequar els seus programes lingüístics abans de l’inici del procés de matriculació, fet que incrementa la preocupació i el malestar entre la comunitat educativa.
Al·legacions sense resposta
Cal recordar que Educació ha rebutjat les 4.145 al·legacions presentades contra aquesta mesura que es van presentar el passat mes de desembre, durant el període de vacances escolars, al tràmit d’audiència i informació pública de la Conselleria i que continuen sense la resposta individual que mereixen.
Per això, Alexandra Usó ha insistit en la necessitat de prendre mesures urgents per garantir la transparència i la certesa en aquest procés.