«Açò ja no es pot parar» comenta un manifestant en una frase recollida al vol, en un exemple més de l’ancestral pessimisme valencià. Podria parèixer que després de l’aprovació de l’autorització de l’ampliació del Port de València per part del Consell de Ministres espanyol el passat mes de desembre, el tema estava dat i beneït i poca cosa quedava per fer per evitar-ho. Amb tot, milers de persones han decidit no donar-se per vençudes i han tornat a omplir els carrers en una manifestació tant multitudinària com la que va fer-se fa un any pels mateixos motius. Es pot concloure, doncs, que l’oposició a l’ampliació no decau.

La marxa ha recorregut el trajecte entre el Pont de les Flors i la plaça de l’Ajuntament amb gran presència de pancartes i banderes, no soles de nombrosos col·lectius ecologistes i en defensa del territori, sindicats, partits i entitats de tot tipus, sinó també moltes pancartes artesanals elaborades pels manifestants, sovint amb molta gràcies i enginy.

L’acompanyament cultural ha anat de la mà de la Jove Muixeranga de València, que ha pujat diverses figures, i de la companyia teatral La Canadiense, que des de dalt d’un camió ha representat alguns fragments de l’obra 2030, que precisament reflexiona sobre les causes de l’escalfament global i de les lluites per evitar-ne les pitjors conseqüències. De fet, la relació entre l’ampliació del port i l’emergència climàtica quedava plasmada en multitud de cartells i consignes.

mani ampliacio port 1
La capçalera amb la pancarta de la Comissió Ciiutat-Port

Suma dels portuaris

Un dels principals arguments a favor de l’ampliació és el de la creació de llocs de treball, però en canvi, en la manifestació d’aquesta vesprada hi havia una nodrida representació dels treballadors portuaris. Segons els càlculs dels sindicats del port, l’ampliació pot arribar a suposar la pèrdua de 300 llocs de treball directes a la instal·lació. El motiu és que la càrrega de treball que ara té la terminal pública es traslladarà a la nova terminal nord. Així, la primera perdrà unes comandes que poden aerribar a suposar aquestes 300 ocupacions, mentre que la segona estarà pràcticament automatitzada i no absorbira els operaris acomiadats.

Julián Pérez, president del comité d’empresa de la Terminal Pública, assegura que l’ampliació «no es realitza per atraure nou trànsit» de vaixells, sinó «per a acontentar una companyia» –en referència a MSC- i que no hi ha cap garantia que el volum de mercaderies que passen pel port augmenten. De fet, les xifres indiquen que estan disminuint i que ho faran més en un futur pròxim. Aquesta mateixa setmana, des del Diari La Veu destapàvem que MSC hauria desviat artificialment tota l’exportació de taulells al port de València, quan el seu port natural és el de Castelló de la Plana.

mani ampliacio port 2
La Jove Muixeranga de València s’ha sumat a la reivindicació

En espera de la DIA

El Tribunal Superior de Justícia de Madrid ha declarat ferma la sentència contra el Ministeri per a la Transició Ecològica en matèria d’impacte ambiental per l’ampliació del Port de València. 

El Ministeri per a la Transició Ecològica no va presentar recurs de cassació al Tribunal Suprem dins del termini establert, fet que ha provocat que la sentència del TSJ esdevinga ferma i «d’obligat compliment tant per a la Autoritat Portuària de València com per a Ports de l’Estat», informen des de la Comissió Ciutat-Port.

D’aquesta manera, l’entitat ecologista exigeix a Ports de l’Estat que «deixe d’eludir les seues responsabilitats i es pronuncie de manera pública i raonada sobre la necessitat d’avaluació ambiental d’una obra amb efectes significativament adversos en el medi ambient i que difereix substancialment del projecte original».

Comparteix

Icona de pantalla completa